به گزارش تابش کوثر، یک پژوهش تازه در دانشگاه کینگز لندن که در مجله علمی «روانپزشکی زیستی» منتشر شده، برای نخستین بار نشان داده است که آموزش نهتنها میتواند رفتار کودکان بلکه کارکرد بخشهای مهمی از مغز آنها را هم تغییر دهد. در این پژوهش، ۷۸ پسر ۵ تا ۱۰ ساله با مشکلات رفتاری و ۳۵ کودک سالم شرکت کردند.
همه آنها در یک بازی مرتبط با پاداش شرکت کردند و همزمان از مغزشان تصویربرداری شد. سپس خانوادههای گروه اول در یک برنامه آموزشی ۱۰ تا ۱۲ هفتهای شرکت کردند که هدف آن تقویت رفتارهای خوب با محبت و تحسین بود. پس از پایان دوره، کودکان دوباره بررسی شدند. نتیجه نشان داد که در گروهی که بهبود پیدا کرده بودند، بخشهایی از مغز مانند اینسولا، قشر پیشپیشانی و هیپوکامپ فعالیت طبیعیتری پیدا کردهاند؛ این بخشها مسئول تصمیمگیری و یادگیری از تجربه هستند. مایکل کریگ، استاد علوم اعصاب در دانشگاه کینگز، گفت: «وقتی رفتار کودکان بهتر میشود، کارکرد بخشهای مغزی مرتبط با پاداش و تنبیه هم بهبود پیدا میکند.» به گفته پژوهشگران، کودکان پس از آموزش، کمتر شتابزده عمل میکردند و آرامتر از تجربههای خوب یا بد خود درس میگرفتند.
این تغییر باعث شد تصمیمهای سنجیدهتری بگیرند و رفتارهای نادرست کمتری نشان دهند. آرژون ستی، نویسنده اصلی تحقیق، توضیح داد: «کودکانی که بهتر شدند، آهستهتر یاد گرفتند و کمتر تحت تأثیر هیجان لحظهای بودند. این باعث شد انتخابهای بهتری داشته باشند و کمتر رفتار ضد اجتماعی نشان دهند.» استیون اسکات، روانپزشک کودک و نوجوان و از پژوهشگران این مطالعه، گفت: «این برنامهها بر اصل محبت همراه با قانون تأکید دارند؛ یعنی رابطه گرمتر میان والد و فرزند در کنار تعیین حدود روشن برای تقویت رفتار درست.» بروس کلارک، مدیر پزشکی مرکز کینگز-مودزلی نیز تأکید کرد: «مشکلات رفتاری از رایجترین مسائلی است که در کلینیکها دیده میشود. این پژوهش اهمیت مداخله زودهنگام با روشهای علمی را نشان میدهد.»
م/۱۱۰*
نظر شما