به گزارش تابش کوثر و به نقل از مهر، نخستین قطار باری مستقیم از چین وارد بندر خشک ریلی آپرین در اسلامشهر تهران شد. این قطار، پس از دو هفته مسیر از شهر «شیآن» چین، وارد ایران شده است.
امیرهمایون جهانی مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران (آپرین) اعلام کرد: «با ورود نخستین محموله از چین به آپرین، ترانزیت ریلی آغاز شده و نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی کشور دپو شوند.»
وی با اشاره به نقش راهبردی بندر آپرین در نظام حملونقل کشور، گفت: «بندر خشک ریلی تهران، آینده گمرکی استان و کلانشهر تهران خواهد بود.»
جهانی اظهار کرد: «این بندر در دو فاز طراحی شده که فاز نخست آن با مساحتی بالغ بر ۲۲ هکتار شامل زون اداری، انبار خشک، سردخانه، رگ یخچالی و حدود ۱۸ هکتار محوطه کانتینری با سه خط ریلی به اتمام رسیده است.»
وی ادامه داد: «برای فاز دوم بندر، سرمایهگذاری ۲۰ میلیون دلاری در بازه زمانی پنج سال آینده پیشبینی شده که مجموع سرمایهگذاری این پروژه را به ۴۰ میلیون دلار خواهد رساند.»
مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران با اشاره به نقش محوری این بندر در اتصال شهرهای مرکزی به بنادر و تقویت حملونقل ریلی افزود: «نخستین محموله از شهر شیآن چین وارد این بندر شده است.»
او درباره ضرورت توسعه بنادر خشک گفت: «متأسفانه حادثه اخیر در بندرعباس، هشداری جدی برای دولتمردان بود که نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی دپو شوند؛ بنادر خشک راهکاری اساسی برای توسعه و افزایش ظرفیت بنادر کشور محسوب میشوند.»
وی تأکید کرد: «امیدواریم این الگو نه تنها در آپرین بلکه در سایر نقاط کشور نیز اجرایی شود تا بتوانیم به شکل مؤثر و هدفمند ظرفیت بنادر را مدیریت کنیم.»
جهانی در ادامه، چالشهای اصلی این مسیر را مرتبط با تشریفات گمرکی و روند ترانزیت دانست و بیان کرد: «مهمترین چالش ما در حال حاضر، موضوع گمرک و انجام تشریفات ترانزیت در مبادی ورودی و تسهیل این روند در مبادی خروجی است.»
او افزود: «باید با گمرک به توافقی برسیم تا کانتینرها در بندرعباس با حداقل تشریفات اداری و با سرعت بیشتر وارد بنادر خشک شوند؛ تشریفات فعلی باید به حداقل ممکن کاهش یابد.»
وی تأکید کرد: «باید به سمت گمرکات نسل چهارم و پنجم حرکت کنیم که این امر نیازمند اسناد کامل و دقیق از سوی تجار است؛ ما نیز در تلاشیم با همکاری گمرک، روندها را اصلاح و تسهیل کنیم.»
مدیرعامل بندر خشک آپرین در پایان گفت: «بندر خشک باید به گونهای عمل کند که از منظر هزینههای لجستیکی، از جمله هزینههای ترخیص، مقرونبهصرفه بوده و بتواند به عنوان گزینهای مؤثر در نظام صادراتی کشور ایفای نقش کند.»
این تحول پس از آن صورت گرفت که در تاریخ ۱۲ مه در تهران نشستی میان مسئولان راهآهن ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه برگزار شد. هدف این نشست، توسعه همکاریهای چندجانبه برای راهاندازی کریدور حملونقل چین – قزاقستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه – اروپا بود.
در این نشست، تعرفههای رقابتی و پارامترهای کلیدی برای خدمات ریلی در این مسیر تصویب شد. همچنین زمان سفر استاندارد در کل مسیر مورد توافق قرار گرفت.
طبق گزارش شرکت راهآهن قزاقستان (KTZ)، تقاضا برای این مسیر رو به افزایش است، بهگونهای که ترافیک کانتینری در مسیر چین – قزاقستان – ایران از ژانویه تا آوریل امسال به ۲۶۰ درصد مدت مشابه سال قبل رسیده است.
م/۱۱۰*
نظر شما