در این مطالعه بیش از ۱۰۰ کودک بین ۵ تا ۱۰ سال شرکت داشتند. نتایج نشان داد که کودکان معمولاً با افزایش سن داستانهایی را که شخصیتهای انسانی دارند، بهتر درک میکنند. اما جالب اینجاست که کودکان کوچکتر هم در داستانهایی که حاوی شخصیتهای حیوانی هستند، میتوانند عملکردی همسطح با کودکان بزرگتر داشته باشند.
دکتر «گری اترتون»، یکی از محققان این پژوهش، میگوید: «حیوانات همیشه جایگاه ویژهای در داستانهای کودکان دارند؛ چه در کتاب و چه در فیلم. این تحقیق نشان داد که شخصیتهای انسانی و حیوانی هر دو درک کودکان از دنیای اطرافشان را تقویت میکنند، اما هرکدام به شیوهای متفاوت و در مراحل خاصی از رشد.»
این تحقیق همچنین بر اهمیت استفاده از این شخصیتها در آموزش و پرورش کودکان، بهویژه در مهدکودکها و سالهای ابتدایی مدرسه، تأکید میکند. به گفته محققان، این روش میتواند در کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم و مشکلات یادگیری نیز مفید باشد.
دکتر «لیام کراس»، دیگر پژوهشگر این تیم، اضافه کرد: «ما دیدهایم که شخصیتهای حیوانی میتوانند تأثیر خاصی بر عملکرد کودکان اوتیستیک داشته باشند. حالا قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم تا از این یافتهها برای حمایت بهتر از این کودکان استفاده کنیم.»
این پژوهش در نشریه «روانشناسی تجربی کودک» منتشر شده است.
م/۱۱۰*