به گزارش تابش کوثر، یک منبع آگاه به رویترز اعلام کرد که باتریهای فسفات آهن لیتیوم (LFP) از کارخانه الجی در میشیگان آمریکا تامین خواهد شد.
الجی روز چهارشنبه اعلام کرد: «به دلیل تعهدات محرمانگی، قادر به افشای هویت مشتری نیستیم.»
تسلا نیز به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.
وایبهاو تانجا، مدیر مالی تسلا، در ماه آوریل گفت: «تعرفههای آمریکا تاثیر زیادی بر کسبوکار انرژی ما داشته است، زیرا باتریهای LFP را از چین تامین میکنیم.»
وی افزود: «ما در حال کار بر روی تامینکنندگان غیرچینی هستیم، اما این فرآیند زمانبر است.»
این قرارداد از آگوست ۲۰۲۷ تا جولای ۲۰۳۰ اجرا میشود و امکان تمدید تا هفت سال و افزایش حجم تامین وجود دارد.
چو هیونریول، تحلیلگر ارشد سامسونگ سکیوریتیز، اظهار کرد: «الجی به دلیل تولید انبوه باتریهای LFP در آمریکا، از مزیت پیشگامی برخوردار است.»
تهدیدات تعرفهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، که بر وضع تعرفههای ۲۵ درصدی بر واردات از کره جنوبی تا اول آگوست تاکید دارد، تسلا را وادار به تسریع در یافتن شرکای غیرچینی کرده است.
این سیاستهای ضدچینی و فشارهای آمریکا، شرکتهای کرهای را به گسترش حضور در بازار آمریکا سوق داده است.
تسلا همچنین قرارداد ۱۶.۵ میلیارد دلاری برای خرید تراشه از کارخانه سامسونگ در تگزاس امضا کرده است.
کسبوکار ذخیرهسازی انرژی تسلا، با وجود کاهش فروش خودروهای برقی، بیش از ۱۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل میدهد.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هفته گذشته اعلام کرد: «کسبوکار انرژی ما با وجود موانع تعرفهای و چالشهای زنجیره تامین، رشد بسیار خوبی دارد.»
الجی اعلام کرد تولید باتریهای LFP در میشیگان از ماه مه آغاز شده و بخشی از خطوط تولید باتری خودروهای برقی به ذخیرهسازی انرژی اختصاص یافته است.
این قرارداد نشاندهنده تلاش تسلا برای کاهش وابستگی به چین و تقویت زنجیره تامین در آمریکا تحت فشار سیاستهای ضدچینی دولت این کشور است.
م/۱۱۰*
نظر شما