به گزارش تابش کوثر و به نقل از مهر، نازیلا یوسفی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآوردههای سلامتمحور گفت: «قطرهای که در فضای مجازی با عنوان تنها داروی تأیید شده برای بهبود دید نزدیک تبلیغ میشود، اثری در درمان دوربینی ندارد و صرفاً برای اصلاح موقت دید در مبتلایان به پیرچشمی مورد تأیید قرار گرفته است.»
او با بیان اینکه تبلیغ دارو برای عموم، تخلف محسوب میشود، افزود: «تبلیغ این محصول علاوه بر تخلف بودن، به دلیل نداشتن پروانه و مجوز فروش در کشور، مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.»
یوسفی تأکید کرد: «استفاده از جملات خلاف واقع در تبلیغات، مخاطب را به اشتباه میاندازد. این دارو برای درمان دوربینی کاربردی ندارد و تنها در پیرچشمی استفاده میشود. پیشتر نیز محصولات مشابهی برای همین اندیکاسیون تأییدیه دریافت کردهاند.»
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآوردههای سلامتمحور تصریح کرد: «این دارو جایگزین عینک نیست و تنها بهطور موقت دید نزدیک را بهبود میبخشد. اثربخشی آن در شرایط تاریکی کاهش مییابد و مصرف آن هنگام رانندگی در شب میتواند خطرساز باشد.»
او ادامه داد: «یکی دیگر از پیامهای نادرست تبلیغاتی، بیعارضه بودن دارو است. این در حالی است که همانند سایر داروها میتواند عوارضی مانند تحریک و قرمزی چشم، تاری دید، سردرد و حتی خطر پارگی شبکیه را به دنبال داشته باشد.»
یوسفی با اشاره به اینکه فعالیت صفحات تبلیغ یا فروش دارو در فضای مجازی تخلف آشکار و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است، هشدار داد: «مصرف فرآوردههای غیرمجاز و تأیید نشده ممکن است منجر به بروز عوارض نامعلوم و آسیبهای جبرانناپذیر برای مصرفکنندگان شود.»
او در پایان بر ضرورت خرید دارو از داروخانههای معتبر و با تجویز پزشک تأکید کرد و از شهروندان خواست: «در صورت مشاهده تبلیغ یا فروش محصولات فاقد مجوز، موضوع را از طریق سامانه ۱۹۰ یا سایر مسیرهای ارتباطی سازمان غذا و دارو گزارش کنند.»
م/۱۱۰
نظر شما