به گزارش تابش کوثر، عدم ثبتنام دانشآموزان با معدل پایین یا اخراج آنها بهدلیل ضعف تحصیلی، به رویهای غیرقانونی و ضدآموزشی در برخی مدارس تبدیل شده است؛ روندی که در تابستان سال گذشته تشدید شد و همچنان ادامه دارد.
این اقدام، که برخلاف آییننامههای رسمی آموزشوپرورش و اصول تعلیم و تربیت است، موجب سرگردانی دانشآموزان و فشار شدید بر خانوادهها شده است. بسیاری از والدین در مواجهه با این وضعیت، بین مدارس و ادارات آموزشوپرورش معطل میمانند و در نهایت ناچار میشوند فرزندان خود را به مدارس غیردولتی منتقل کنند.
برخی مدارس حتی در مناطق محل سکونت دانشآموزان، از ثبتنام ورودیهای پایه هفتم و دهم صرفاً بهدلیل معدل پایین خودداری میکنند؛ در حالی که طبق مقررات، مدارس دولتی موظف به پذیرش تمام دانشآموزان، فارغ از وضعیت تحصیلی و انضباطی آنان هستند.
یکی از والدین در استان فارس به تسنیم گفته است: «دخترم را بهدلیل معدل ۱۶.۵ از مدرسه اخراج کردند، هیچ مدرسهای حاضر به ثبتنامش نیست، دائم بهانه میآورند، نمیدانم باید چکار کنیم؟»
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، هشدار داد: «مدارس حق ندارند دانشآموزانی را که قبلاً در همان مدرسه تحصیل میکردهاند، به دلیل نمرات ضعیف ثبتنام نکنند. مسئولیت آموزش و یادگیری دانشآموز بر عهده مدرسه است و موظفاند نقاط ضعف او را جبران کنند، اینگونه نیست که فقط دانشآموزان قوی را انتخاب و دیگران را حذف کنند.»
وی تأکید کرد: «در دستورالعمل رسمی ثبتنام مدارس، این موضوع بهصراحت آمده است و مدارس اجازه عدم ثبتنام به دلیل نمرات پایین ندارند. متأسفانه برخی مدارس حتی اصول اولیه تربیتی را رعایت نمیکنند و بهجای مواجهه با مسئله، دانشآموز را کنار میگذارند.»
معاون آموزش ابتدایی همچنین گفت: «برخی مدارس گمان میکنند غربال دانشآموزان با معدل بالا هنر است، در حالی که مدرسه موفق، مدرسهای است که دانشآموزان را با هر سطحی بپذیرد و در پایان سال تحصیلی شاهد ارتقای وضعیت آنها باشد؛ این است معیار واقعی موفقیت.»
وی هشدار داد: «آیا مسئولان این مدارس فکر کردهاند که اخراج یک دانشآموز به دلیل نمره، آن هم در سنین حساس کودکی و نوجوانی، چه فشار روانی و آسیبهای تربیتی جدی به دانشآموز و خانواده وارد میکند؟»
به گزارش تسنیم، گزارشهایی از سایر استانها نیز نشاندهنده تکرار این تخلفات است؛ با وجود آنکه وزیر آموزشوپرورش، بارها بر لزوم احترام به حقوق دانشآموزان تأکید و ممنوعیت این اقدامات را بخشنامه کرده است.
اما ظاهراً صدور بخشنامه بهتنهایی کافی نیست. برای مقابله با این تخلفات، نظارت میدانی و برخورد قاطع با متخلفان ضرورت دارد؛ روابط غیررسمی میان مدیران مدارس و برخی مسئولان مناطق، به مانعی جدی برای اجرای عدالت آموزشی تبدیل شده و به بیاعتمادی عمومی نسبت به نظام تعلیموتربیت دامن زده است.
م/۱۱۰
نظر شما