زمان زیاد استفاده از صفحه‌نمایش، عملکرد تحصیلی کودکان را کاهش می‌دهد

نتایج یک پژوهش گسترده در کانادا نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون، استفاده از تبلت، شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌های دیجیتال می‌کنند، در سال‌های تحصیل ابتدایی نمرات پایین‌تری در دروس خواندن و ریاضی به‌دست می‌آورند.

به گزارش تابش کوثر، نتایج یک پژوهش تازه که در نشریه علمی JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می‌دهد ارتباطی مستقیم میان میزان استفاده از صفحه‌نمایش در دوران کودکی و عملکرد ضعیف‌تر در آزمون‌های استاندارد تحصیلی وجود دارد.

این تحقیق که روی بیش از ۵۴۰۰ کودک از دوران خردسالی تا پایان مقطع ابتدایی انجام شد، نشان داد هر ساعت اضافه استفاده روزانه از رسانه‌های دیجیتال، باعث کاهش حدود ۹ تا ۱۰ درصدی احتمال کسب نمرات بالاتر در درس‌های ریاضی و خواندن می‌شود.

دکتر سانجیو کوتاره، مدیر بخش عصب‌شناسی کودکان در مرکز پزشکی کودکان «کوهن» (Cohen Children’s Medical Center)، در گفت‌وگو با نیوزویک گفت:

 «به دوران قدیم برگردید؛ همان زمان‌هایی که برای بچه‌ها کتاب می‌خواندیم، با آن‌ها بازی‌های واقعی می‌کردیم و نه این‌که ساعت‌ها درگیر آی‌پد و شبکه‌های اجتماعی باشیم. این پلتفرم‌ها ممکن است رشد طبیعی مغز کودکان را مختل کنند.»

کوتاره با اشاره به حجم بالای داده‌های پژوهش افزود:

 «بیش از ۳ هزار کودک مورد آزمایش و تحلیل قرار گرفتند. این باید زنگ هشداری برای آکادمی اطفال آمریکا باشد تا محدودیت‌های جدی‌تری برای استفاده از صفحه‌نمایش در دوران حساس رشد مغزی کودکان در نظر بگیرد.»

بر اساس داده‌های طرح TARGet Kids!، محققان وضعیت بیش از سه هزار دانش‌آموز پایه سوم و دو هزار دانش‌آموز پایه ششم در استان انتاریوی کانادا را طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ بررسی کردند.

نتایج نشان داد کودکانی که زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون یا استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌کنند، در آزمون‌های ریاضی و خواندن نمرات پایین‌تری دارند. همچنین بازی‌های ویدیویی به‌ویژه در میان دختران، با کاهش عملکرد تحصیلی در هر دو درس همراه بوده است.

دکتر کوتاره در توضیح دلایل احتمالی این پدیده گفت: «دو فرضیه وجود دارد؛ یا کودکان به دلیل غرق شدن در صفحه‌نمایش‌ها از فرآیند یادگیری باز می‌مانند، یا اینکه مسیر رشد نورون‌های مغزی‌شان تغییر می‌کند و توانایی یادگیری کاهش می‌یابد.»

پژوهشگران تأکید کردند که همه انواع زمان صفحه‌نمایش اثر یکسانی ندارند؛ به‌ویژه وقتی محتوای آموزشی یا همراهی والدین در تماشای برنامه‌ها وجود دارد، نتایج ممکن است متفاوت باشد.

در پایان، نویسندگان مقاله پیشنهاد کردند که خانواده‌ها، مدارس و متخصصان سلامت باید با همکاری یکدیگر راهکارهایی برای کاهش مصرف بی‌رویه صفحه‌نمایش در سال‌های ابتدایی زندگی طراحی کنند تا پایه‌های یادگیری و رشد شناختی کودکان تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 142389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha