وزارت ارتباطات: کیفیت اینترنت را شایسته مردم نمی‌دانیم

معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات اعلام کرد: کیفیت شبکه اینترنت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و شایسته مردم نیست.

به گزارش تابش کوثر و به نقل از ایسنا، احسان چیت‌ساز معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا گفت: «برخی از اختلال‌های رخ‌داده خارج از اراده وزارت ارتباطات است که بخش زیادی از آن ناشی از چالش‌های جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بود. این اختلالات با هدف امنیت مردم اعمال شد اما آلودگی فرکانسی سبب شد کیفیت شبکه به شدت کاهش یابد.»

او با اشاره به برنامه‌های یک‌ساله وزارت ارتباطات اظهار کرد: وزارتخانه با توجه به سهم بزرگ اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور، مأموریت‌های متنوعی دارد و برنامه‌های خود را از هسته اقتصاد دیجیتال آغاز کرده است. وی افزود: «در یک سال گذشته کمیته راهبری برنامه هفتم تشکیل شد، دیپلماسی فناوری در دستور کار قرار گرفت و دسترسی مردم به برخی پلتفرم‌های بین‌المللی فراهم شد. هم‌زمان پلتفرم‌های داخلی تقویت شدند.»

به گفته چیت‌ساز، وزارت ارتباطات موفق به صادرات حدود ۵۰ میلیون یورو محصولات فاوا به روسیه و ونزوئلا شد و برای حمایت از شرکت‌های این حوزه بیش از ۳۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تصویب شد. او ادامه داد: «در این مدت بیش از ۲۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد و قراردادهایی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه خرید تجهیزات بومی منعقد شد.»

وی تأکید کرد: «توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی است. تاکنون حدود ۲۸۰ کیلووات سرمایه‌گذاری انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی در تلاش هستیم نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد کنیم. همچنین پروژه نظام سنجش اقتصاد دیجیتال با همکاری مرکز آمار ایران پیش می‌رود.»

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه فیبرنوری گفت: «در یک سال گذشته بیش از یک میلیون و ۹۸۵ هزار خانوار به فیبرنوری متصل و بیش از ۲۷۰ سایت نسل پنجم اینترنت راه‌اندازی شد.» او افزود: «با وجود این اقدامات، کاهش سرمایه‌گذاری در هسته اقتصاد دیجیتال و تأخیر در واگذاری فرکانس ۵G باعث تداوم مشکلات شده است. همچنین قطعی برق کیفیت اینترنت را کاهش داده است.»

چیت‌ساز تأکید کرد: «به دلیل فیلترینگ، یکی از آلوده‌ترین شبکه‌های جهان را داریم. نصب فیلترشکن‌ها دستگاه کاربران را به زامبی تبدیل می‌کند و از آنها برای حمله به زیرساخت‌های کشور استفاده می‌شود. بیش از ۹۰ درصد کاربران زیر ۳۰ سال از فیلترشکن استفاده می‌کنند و لازم است سیاست‌ها اصلاح شود.»

در حوزه دولت هوشمند، او از رشد تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به بیش از ۶۷ میلیون نفر خبر داد و گفت: «در حوزه سامانه زمین، ۵۰ درصد مراجعات حضوری کاهش یافته و مساحت شناسایی اراضی ۴۶ درصد رشد کرده است.»

وی همچنین توضیح داد: «۳۶ درصد خدمات به صورت هوشمند ارائه می‌شود و مجوزهای صنفی و خانگی ۳۷ درصد رشد داشته است. مرکز تبادل اطلاعات تاکنون ۸ درصد پیشرفت کرده و پروژه ابردولت در دستور کار قرار دارد.»

معاون وزیر ارتباطات در پایان درباره پیام‌رسان‌ها گفت: «پلتفرم‌های داخلی مانند بله و ایتا رشد چشمگیری داشته‌اند. تعداد کاربران فعال ماهانه یکی از آنها به بیش از ۳۶ میلیون نفر رسیده است. هدف ما ایجاد رقابت سالم و ارتقای کیفیت خدمات داخلی است و تا سال سوم برنامه هفتم، همه خدمات عمومی باید به پلتفرم‌های داخلی منتقل شود.»

م/۱۱۰

کد خبر 142246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha