ساخت نخستین توربین بادی سیمانی در ایران

ساخت فناوری نخستین توربین بادی سیمانی کشور با پشت سر گذاشتن دو دهه تحقیق و توسعه می‌تواند ایران را از وابستگی به توربین‌های بادی وارداتی و پرهزینه رها کرده و با کمترین وزش باد وارد مدار تولید برق شود.

 به گزارش تابش کوثر، مرتضی چابکی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «فلات ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی خاص، ویژگی‌های منحصربه‌فردی در وزش باد دارد و در طول سال بادهای متنوعی در حال وزیدن هستند که هرکدام قابلیت استفاده در تولید انرژی را دارند.»

وی افزود: «بخش عمده برق کشور توسط نیروگاه‌های فسیلی تأمین می‌شود که علاوه بر عمر طولانی، موجب انتشار گازهای آلاینده، بارش‌های اسیدی و آلودگی منابع آبی می‌شوند.»

به گفته او، هرچند ایرانیان از پیشگامان بهره‌گیری از انرژی باد بوده‌اند، اما نبود توربین‌های بادی داخلی و وابستگی به قطعات خارجی مانع توسعه این بخش شده است. چابکی گفت: «تحریم‌های ظالمانه ورود قطعات کلیدی توربین‌های فایبرگلاس را مسدود کرده و این وابستگی به بیگانگان مانع تأمین برق پایدار کشور است.»

مجری طرح ادامه داد: «توربین بادی سیمانی حاصل تحقیقات میدانی نزدیک به دو دهه است. پره‌های این توربین با وزش ساده نسیم به گردش درمی‌آیند و برخلاف نمونه‌های رایج هیچ‌گاه از مدار تولید برق خارج نمی‌شوند.»

وی با اشاره به نصب نخستین نمونه این توربین در مرز ایران و افغانستان، خاطرنشان کرد: «پره‌های توربین پنج‌هزار کیلویی تنها با وزش نسیم به حرکت درآمدند و چندین نمونه دیگر نیز در شهرهای مختلف کشور اجرا شده است.»

چابکی مقرون‌به‌صرفه بودن را مهم‌ترین مزیت این فناوری دانست و افزود: «هزینه احداث توربین سیمانی یک چهلم نمونه‌های فایبرگلاس است و در ارتفاع ۱۴ متری نصب می‌شود، در حالی که توربین‌های رایج به ارتفاع ۹۰ متر نیاز دارند. همچنین به سیستم ترمز پیچیده احتیاجی ندارد و تنها هر دو سال یک‌بار تعویض واسگازین توپی لازم است.»

وی گفت: «در حالی که توربین‌های فایبرگلاس در سرعت بالای ۹۰ کیلومتر در ساعت از مدار خارج می‌شوند، توربین سیمانی تا سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت بدون مشکل به کار ادامه می‌دهد.»

چابکی با اشاره به مشکلات هزینه‌ای و فنی توربین‌های فایبرگلاس تصریح کرد: «قیمت دو توربین فایبری با نصب نزدیک به یک همت است و تنها دولت یا بخش خصوصی خاص قادر به تأمین آن هستند. علاوه بر آن، تعمیر و نگهداری در ارتفاع ۹۰ متری و تأمین قطعات حساس گیربکس آلمانی به دلیل تحریم‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.»

وی افزود: «با هزینه ساخت یک توربین فایبرگلاس می‌توان ۴۷ توربین سیمانی احداث کرد. این توربین‌ها علاوه بر طراحی پاندولی و وزن بالا، قادرند همزمان دو ژنراتور را به حرکت درآورند.»

مجری طرح در پایان ابراز امیدواری کرد: «این نوآوری می‌تواند راهی برای ساخت ایرانی آبادتر باشد.»

م/۱۱۰

کد خبر 142032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha