به گزارش تابش کوثر و به نقل از خبرگزاری تسنیم، شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اپلیکیشن «شهرزاد» را بهعنوان سامانه جامع خدمات شهری معرفی و آن را جایگزین سامانه «تهران من» کرد. این اقدام پس از حمله سایبری خرداد ۱۴۰۱ و اختلال جدی در سامانه پیشین صورت گرفت. از ۵ خرداد ۱۴۰۳ دسترسی به «تهران من» قطع و کلیه خدمات شهری به «شهرزاد» منتقل شد.
شهرداری وعده داده بود که «شهرزاد» با زیرساختهای جدید، خدماتی سریعتر و گستردهتر ارائه کند اما کاربران از همان ابتدا با مشکلات متعدد فنی، کندی سیستم و ناهماهنگی میان سامانه و دفاتر خدمات الکترونیک مواجه شدند. در میان این مشکلات، پرداخت عوارض خودرو بیشترین انتقادها را به همراه داشته است.
بسیاری از شهروندان پس از وارد کردن شماره پلاک در اپلیکیشن با پیام «خودروی شما نیاز به تشکیل پرونده دارد؛ لطفاً با مدارک هویتی به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید» روبرو میشوند. این در حالی است که بسیاری از آنها پیشتر پرونده تشکیل دادهاند اما سامانه قادر به شناسایی اطلاعات نیست و مراجعه مجدد را الزامی میکند.
شهروندانی که به دفاتر مراجعه میکنند با درخواست پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار تومان روبرو میشوند؛ مبلغی که در بسیاری موارد بدون دریافت یا بررسی مدارک اخذ میشود. حتی پس از پرداخت، پیام اولیه همچنان در سامانه نمایش داده شده و روند کار به نتیجه نمیرسد.
این روند به گفته منتقدان، در تضاد با وعدههای شهرداری در زمینه شهر الکترونیک و حذف مراجعات حضوری است. اکنون پرسش اساسی شهروندان این است که چرا خدمتی ساده و قابل انجام بهصورت آنلاین، به چنین فرآیند پرهزینه و مبهمی تبدیل شده است.
احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «براساس فصل پنجم برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری، دستیابی به مدیریت شهری هوشمند و تحقق شهرداری غیرحضوری تکلیف شده اما هماکنون بسیاری از خدمات بهصورت نیمهحضوری ارائه میشود.»
وی افزود: «این رویه موجب اتلاف وقت، هزینه مالی، سردرگمی شهروندان، تشکیل صفهای غیرضروری، افزایش مراجعات، ترافیک، آلودگی هوا و کاهش کارآمدی سیستم میشود.»
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با اشاره به تضاد این روند با حقوق شهروندی تأکید کرد: «سامانه شهرزاد با شعار ارائه خدمات غیرحضوری راهاندازی شد اما نقایص فنی و فرایندی متعدد مانع تحقق اهداف آن شده است.»
صادقی به برخی مشکلات دیگر این سامانه از جمله عدم شناسایی خودکار خودروهای ثبتشده، الزام مستأجران به تسویه سالانه عوارض در مقابل مالکان، لغو خودکار مجوزها بدون اطلاعرسانی، و عدم اتصال آنلاین با سامانه پلیس راهنماییورانندگی اشاره کرد.
وی در پایان پیشنهاد داد تمامی خدمات نیمهحضوری بهگونهای بازطراحی شوند که بهطور کامل غیرحضوری و برخط ارائه شوند تا شهروندان بدون مراجعه به دفاتر و پرداخت هزینههای غیرشفاف، بتوانند امور خود را انجام دهند.
م/۱۱۰
نظر شما