به گزارش تابش کوثر، حسین گروسی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو، سهشنبهشب در گفتوگو با ایرنا اعلام کرد: «مرکز مبادلات تجاری ایران و ترکیه پس از هفت سال بلاتکلیفی، از مدیریت دوگانه خارج شد و مدیریت کامل آن به سازمان منطقه آزاد ماکو واگذار شد. این مرکز تا ۲۰ روز آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.»
وی با اشاره به ایجاد زیرساختهای لازم در این مرکز تجاری گفت: «با شکلگیری تعاونیها، فعالیت این مرکز بهطور رسمی آغاز خواهد شد.»
گروسی افزود: «حدود ۴۰ هزار مرزنشین از راهاندازی این مرکز بهرهمند میشوند و این مرکز نقشی مؤثر در بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان خواهد داشت.»
او منطقه آزاد ماکو را یکی از جوانترین و موفقترین مناطق آزاد کشور خواند و گفت: «این منطقه فرصت بزرگی برای توسعه اقتصادی استان، کشور و حتی سطح فراملی بهشمار میآید.»
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در ادامه با تأکید بر نقش مؤثر استاندار آذربایجانغربی در رفع موانع این پروژه اظهار کرد: «اتحاد و همدلی ایجادشده در مدیریت استان باید ادامه یابد و تقویت شود.»
نخستین همایش فرصتهای سرمایهگذاری آذربایجانغربی (اینوا) نیز روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با حضور دهها میهمان داخلی و خارجی در ماکو و ارومیه برگزار میشود. در این همایش بیش از ۸۰۰ فرصت سرمایهگذاری به سرمایهگذاران بخش خصوصی ارائه خواهد شد.
در همین حال، تحولات منطقهای در حوزه ترانزیت نیز بر موقعیت ایران تأثیرگذار بوده است. ورود نخستین قطار چینی به ایران از مسیر شرقی جاده ابریشم نوین و تمایل ترکیه به همکاری با ایران در پروژه راه توسعه از همگرایی دو مسیر ترانزیتی مهم در منطقه حکایت دارد. این دو کریدور در تقابل با کریدور عرب-مد شکل گرفتهاند و میتوانند توازن ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهند.
به گزارش تجارتنیوز، سه پروژه بزرگ ترانزیتی منطقه، شامل «راه توسعه» عراق–ترکیه، «جاده ابریشم نوین» و «کریدور عرب-مد» در حال شکلگیریاند که ایران را به محور رقابتهای اقتصادی منطقهای تبدیل کردهاند.
در هفتههای گذشته، نخستین محموله ریلی پنل خورشیدی از چین وارد ایران شد. همزمان، مقامات ترکیه نیز از همکاریهای نزدیکتر با ایران خبر دادهاند.
سزای اوچارماک، معاون وزیر تجارت و مسئول امور گمرک ترکیه، در حاشیه دهمین نشست سران گمرکات کشورهای عضو اکو به اکوایران گفت: «اجرای پروژه موسوم به راه توسعه، هیچ تأثیر منفی بر روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه ندارد.»
او افزود: «این پروژه بخشی از برنامه توسعهای ترکیه در حوزه ترانزیت است و در کنار آن، طرح مشترکی با ایران نیز در دست اجراست که شرق را به غرب متصل میکند و پیشبینی میشود حدود ۴ درصد از تجارت منطقهای از این مسیر انجام شود.»
م/۱۱۰
نظر شما