تسلا زیر فشار سنگین خودروسازان خودران چینی کمر خم می‌کند

تسلا که زمانی نماد پیشگامی در فناوری خودران بود، امروز در معرض تهدیدی جدی از سمت رقبای چینی است که با فناوری‌های پیشرفته و قیمت‌هایی به مراتب کمتر، عرصه را بر آن تنگ کرده‌اند.  

به گزارش تابش کوثر، در حالی که تسلا در تلاش است تا با پروژه رباتاکسی آینده خود را تضمین کند، خودروسازان و شرکت‌های فناوری چینی با عرضه خودروهای ارزان‌قیمت و مجهز به فناوری‌های پیشرفته کمک‌راننده، گوی رقابت را از این غول آمریکایی ربوده‌اند.

رقابت برای تولید خودروهای خودران وارد مرحله‌ای تازه شده است و شرکت‌های چینی نظیر بی‌وای‌دی با ارائه بسته‌های کمک‌راننده پیشرفته، نظیر «گادز-آی»، به‌صورت رایگان، استراتژی فروش تسلا را هدف گرفته‌اند. این در حالی است که تسلا این فناوری را در چین با قیمتی نزدیک به ۹ هزار دلار عرضه می‌کند.

تیلور اوگن، سرمایه‌گذار آمریکایی ساکن شنژن که پیش‌تر مالک چند دستگاه تسلا بوده، اعلام کرد: «با وجود گادز-آی، استراتژی تسلا شروع به فروپاشی می‌کند.»

خودروسازانی چون لِیپ‌موتور و ایکس‌پِنگ نیز خودروهایی با فناوری مشابه «خودران کامل» تسلا را با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار روانه بازار کرده‌اند. این رقابت با حمایت دولت چین و با هدف پیشبرد سریع فناوری رانندگی خودکار دنبال می‌شود.

بررسی‌های فنی برای خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که هزینه سخت‌افزار کمک‌راننده بی‌وای‌دی که شامل رادار و لیدار است، تقریباً با هزینه سیستم اف‌اس‌دی تسلا برابری می‌کند؛ با این تفاوت که تسلا از این حسگرها صرف‌نظر کرده و صرفاً به دوربین و هوش مصنوعی تکیه دارد.

در شرایطی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پس از عقب‌نشینی از پروژه تولید خودروی ۲۵ هزار دلاری، تمام سرمایه آینده شرکت را بر رباتاکسی‌های خودران بنا کرده، رقبای چینی نیز در همین حوزه به سرعت پیشروی می‌کنند. تسلا قصد دارد در شهر آستین تگزاس، ۱۰ تا ۲۰ رباتاکسی را به صورت آزمایشی وارد خیابان‌ها کند.

شرکت هواوی هم به‌عنوان یک بازیگر کلیدی وارد عرصه شده و فناوری رانندگی خودکار خود را در اختیار خودروسازانی نظیر چری، سایک، چانگان و دیگران قرار داده است. در آزمایشی که خبرنگاران رویترز در یک خودروی Aito M۹ انجام دادند، این خودرو در خیابان‌های شلوغ شنژن بدون دخالت راننده حرکت کرد و در نهایت در مقابل دفتر مرکزی هواوی به‌صورت خودکار پارک کرد.

این در حالی است که تسلا هنوز موفق به عرضه نسخه بدون نظارت از اف‌اس‌دی نشده و برای آموزش هوش مصنوعی خود محدودیت قانونی در استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در چین دارد. مذاکرات تسلا با مقامات چینی برای انتقال داده‌ها به آمریکا تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تحلیلگران معتقدند رقابت فشرده بین برندهای چینی موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت توسعه فناوری کمک‌راننده شده است. تحلیل A۲MAC۱ نشان می‌دهد نسخه میان‌رده گادز-آی با هزینه    ۲هزار و ۱۰۵ دلار بر روی چیپ انویدیا و ترکیبی از دوربین، رادار، اولتراسونیک و لیدار ساخته می‌شود. در مقابل، سیستم اف‌اس‌دی تسلا که تنها بر دوربین و دو چیپ هوش مصنوعی تکیه دارد، ۲ هزار و ۳۶۰ دلار هزینه دارد.

قیمت این حسگرها در چین به‌طور متوسط ۴۰ درصد پایین‌تر از اروپا و آمریکاست و این مزیت در کنار مقیاس تولید بالا و زنجیره تأمین ارزان‌قیمت، موقعیت رقابتی برندهای چینی را تقویت کرده است.

بی‌وای‌دی با فروش ۴.۲ میلیون خودرو در سال گذشته، بیش از دو برابر تسلا خودرو فروخته است و اکنون با تقاضای کاهش ۱۰ درصدی قیمت قطعات از تأمین‌کنندگان خود، در پی افزایش مزیت رقابتی در سال جدید است.

م/۱۱۰*

کد خبر 141446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha