به گزارش تابش کوثر، صبح دوشنبه ۱۲ خردادماه، سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به ریاست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در تهران برگزار شد. در این نشست وزرای حملونقل کشورهای ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان، معاونان وزرای حملونقل ترکیه، قرقیزستان و تاجیکستان، نماینده وزارت حملونقل آذربایجان، سفرای کشورهای عضو، دبیرکل اکو، دبیرکل ایرو، نمایندگان تراسیکا، بانک اکو و بانک توسعه اسلامی حضور داشتند.
در میانه این اجلاس، هنگام سخنرانی وزیر حملونقل قزاقستان، برق سالن محل برگزاری قطع شد و نشست برای لحظاتی متوقف شد؛ اما پس از رفع اختلال، ادامه یافت.
در سخنرانی افتتاحیه، فرزانه صادق اظهار کرد: «برگزاری این رویداد مهم نشاندهنده وجود فرصتهای قابل توجه برای تقویت همکاریهای منطقهای در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است تا اهداف مشترکی همچون توسعه ارتباطات و رونق تجارت میان کشورهای عضو دنبال شود.»
وی افزود: «همکاری ما در چارچوب اکو طی سالیان گذشته نشان داده است که این سازمان میتواند سنگبنای روابط نزدیک و پایدار میان اعضا باشد. ایران نیز بهطور کامل متعهد به حمایت از این چارچوب ارزشمند است.»
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: «پیوندهای حیاتی حملونقلی میان ملتها و تمدنهای منطقه مستلزم تقویت راهبردی و همکاری جمعی است و لازم است پروژههای زیرساختی مشترک و فرایندهای روان حملونقلی در خدمت توسعه پایدار و رفاه ملتها باشند.»
وی خاطرنشان کرد: «بحثها و نتایج این اجلاس زمینهساز تعمیق همکاریها و ارتقای یکپارچگی تجاری کشورهای عضو خواهد بود.»
فرزانه صادق در ادامه گفت: «با وجود چالشهای ژئوپولیتیکی، چشمانداز روشنی برای همکاریهای منطقهای اکو وجود دارد. پیوندهای تاریخی و تمدنی، بهویژه در حوزه حملونقل، میتوانند نقشی تعیینکننده در آینده ایفا کنند.»
وی تأکید کرد: «تقویت ظرفیتهای حملونقل در بخشهای هوایی، ریلی و جادهای، تدوین راهبردی شفاف برای توسعه حملونقل منطقهای و تصویب برنامه کاری اجلاس از محورهای اساسی این نشست است.»
صادق تصریح کرد: «راهبرد ایران بر توسعه چندجانبهگرایی اقتصادی و تقویت همکاری با همسایگان متمرکز است و ظرفیتهای جغرافیایی و ترانزیتی ایران، بهویژه برای کشورهای محصور در خشکی، میتواند در خدمت اتصال منطقه قرار گیرد.»
وی همچنین گفت: «با سابقه تاریخی منطقه در شکلدهی مسیرهای تمدنی چون راه ابریشم و راه شاهی، امروز نیز میتوان به نقشآفرینی فعال اکو در این عرصه امید بست.»
او در پایان خواستار تعریف چشمانداز ۲۰۳۵ حملونقل اکو با مشارکت اعضا و تدوین آن توسط دبیرکل سازمان شد و افزود: «همکاریهای ترانزیتی در سالهای اخیر شتاب خوبی گرفته و باید تقویت شود.»
م/۱۱۰
نظر شما