به گزارش تابش کوثر و به نقل از ایرنا، بانک مرکزی در اطلاعیهای اعلام کرد که ارائه بسیاری از خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای انواع تسهیلات، قبول تعهدات، اعطای ابزار پرداخت و ابزار پذیرش، منوط به تطابق کد پستی اظهار شده از سوی مشتری با کد پستی ثبتشده در سامانه املاک و اسکان کشور است.
این الزام طی نامه شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ مورخ ۸ خرداد ۱۴۰۴ و با استناد به بند (۷) تبصره (۸) ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.
در این نامه آمده است: «دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک و نظایر آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی با شرح نشانی یکتای درجشده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند و بانکها مکلفند نسبت به اطلاعرسانی موضوع این بند به مشتریان و مراجعان خود و تشویق آنها به ثبت اطلاعات مزبور در سامانه املاک و اسکان اقدام نمایند».
بر این اساس، بانکها موظفاند پیش از ارائه خدمات بانکی، تطابق کد پستی اظهارشده از سوی مشتری را با اطلاعات ثبتشده در سامانه املاک و اسکان بررسی کنند.
بانک مرکزی تأکید کرده است با توجه به فراهم شدن وبسرویس استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص در سامانه املاک و اسکان، بانکها باید اقدامات لازم برای بهرهگیری از این استعلام را تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۴ عملیاتی کرده و حداقل در دو نوبت با شیوههای مناسب اطلاعرسانی لازم به مشتریان را انجام دهند.
م/۱۱۰
نظر شما