ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان به ۴ میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش ترانزیت ریلی با ترکمنستان به سالانه ۴ میلیون تن، راه‌اندازی قطار مسافری مشهد–مرو و توسعه همکاری‌های مرزی خبر داد.

به گزارش تابش کوثر، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، اعلام کرد: «ترانزیت بار بین ایران و ترکمنستان در حال حاضر در بهترین وضعیت خود قرار دارد.»

وی گفت: «سال گذشته بیش از ۱.۶ میلیون تن بار ترانزیتی بین دو کشور جابه‌جا شد و در نظر داریم افق همکاری‌ها را به سالانه ۴ میلیون تن افزایش دهیم.»

ذاکری با اشاره به مشکلات مرزی در سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم با حل این مشکلات، مراودات ریلی طرفین افزایش یابد.»

وی اظهار داشت: «در کمیسیون مشترک اخیر که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، در خصوص تردد واگن‌های ایرانی در راه‌آهن ترکمنستان و فعال‌سازی پایانه مرزی لطف‌آباد گفت‌وگو شده است.»

ذاکری خاطرنشان کرد: «در پایانه مرزی لطف‌آباد تخفیف ویژه‌ای برای حمل ترانزیت ارائه می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تن بار از این مسیر اضافه شود که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد.»

وی اضافه کرد: «در مرز لطف‌آباد حدود ۱٬۸۰۰ متر خط‌آهن داریم و پس از آن، جابه‌جایی‌ها باید به صورت حمل‌ونقل ترکیبی و جاده‌ای انجام شود.»

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به افزایش ظرفیت پایانه‌های سرخس در ایران و ترکمنستان، توسعه اینچه‌برون و افزایش تعداد واگن‌های تعویض بوژی از ۴۰۰ به ۶۰۰ واگن در روز، گفت: «حل مسائل گمرکی دوجانبه نیز در دستور مذاکرات قرار دارد.»

وی درباره حمل مسافر اعلام کرد: «با توجه به استقبال زائران اهل مرو ترکمنستان از حضور در مشهد، پیشنهاد راه‌اندازی قطار مسافری مرو–مشهد ارائه شده که یکی از برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل دو کشور خواهد بود.»

ذاکری همچنین با اشاره به اجلاس شش‌جانبه تهران با حضور ایران، ترکمنستان، ازبکستان، چین، ترکیه و قزاقستان، گفت: «یکی از محورهای اصلی این اجلاس، توسعه ترانزیت شرق به غرب از طریق سرخس و افزایش واگن‌ها از ۴۰۰ به ۶۰۰ عدد بود.»

وی با اشاره به مشکلات ترانزیت با چین تأکید کرد: «در حال حاضر مسیر ایران–چین به‌صورت یک‌طرفه فعال است و بازگشت خالی کانتینرها باعث افزایش هزینه‌ها شده است.»

او افزود: «در تلاش هستیم با همکاری فورواردرهای فعال در ایران و چین، بازگشت بار از مسیر دریایی به چین را ساماندهی کنیم تا هم مراودات افزایش یابد و هم هزینه حمل کاهش یابد.»

م/۱۱۰

کد خبر 141262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha