به گزارش تابش کوثر، اضطراب ریاضی یکی از چالشهای آموزشی است که یادگیری و اعتمادبهنفس کودکان را مختل میکند، اما روشهای خلاقانهای مانند ترکیب رنگ و هنر میتوانند نگرش آنها را به ریاضیات بهبود بخشند.یک هنرمند و مربی بریتانیایی به نام بروک تیت که خود از اضطراب ریاضی رنج میبرد، به دنبال راهی برای کاهش این چالش در کودکان است. او روشی به نام «ریاضی چندرنگ» را ابداع کرده که در آن از رنگها و اشکال برای نمایش اعداد و روابط ریاضی استفاده میشود.
در این روش، هر عدد به رنگ خاصی اختصاص داده میشود و اشکال رنگی بهصورت الگوهای بصری مرتب میشوند. این الگوها به کودکان کمک میکنند تا عملیات ریاضی مانند جمع و تفریق را بهعنوان بازی و پازلی جذاب ببینند.
تیت درباره تجربه خود میگوید: «اضطراب ریاضی مرا از دستیابی به اهدافم بازداشت، اما این روش خلاقانه باعث شد ریاضی را بفهمم وعاشق آن شوم.»
او این روش را در مدرسه ابتدایی کالیکرافت با کودکان آزمایش کرده و اکنون معلم این مدرسه، لوک گست معتقد است که این روش میتواند درک و نگرش دانشآموزان را به ریاضی بهبود بخشد.
کارشناسان آموزشی میگویند اضطراب ریاضی معمولاً از فشارهای ناشی از روشهای سنتی آموزش ریاضی سرچشمه میگیرد. اما روشهای خلاقانه مانند «ریاضی چندرنگ» میتوانند محیط یادگیری را آرامتر و جذابتر کنند.
علاوه بر این، تیت باور دارد که تشویق خلاقیت در درس ریاضی، از طریق رنگآمیزی و طراحی، کودکان را به یادگیری مشتاقتر میکند. او تأکید میکند: «وقتی ریاضی بهصورت تصویری و رنگارنگ ارائه میشود، احساس ترس جای خود را به حس کنجکاوی و لذت میدهد.»
تحقیقات نشان میدهد که کاهش اضطراب ریاضی از سنین پایین میتواند تأثیرات مثبت بلندمدتی بر اعتمادبهنفس و تواناییهای تحصیلی و شغلی کودکان داشته باشد.
برای مقابله با این چالش، نیاز است تا مدارس، خانوادهها و جوامع با یکدیگر همکاری کنند.
بروک تیت امیدوار است که روش او بتواند به معلمان و والدین کمک کند تا ریاضی را بهگونهای متفاوت و جذاب به کودکان آموزش دهند. او همچنین برنامههایی برای گسترش این روش به مدارس بیشتر و انجام آزمایشهای گستردهتر دارد.
در حالی که روش چندرنگ نمیتواند جایگزین کامل روشهای سنتی شود، اما میتواند اولین قدم برای کاهش اضطراب ریاضی و ایجاد اعتمادبهنفس در کودکان باشد.
م/110*
نظر شما