به گزارش تابش کوثر و به نقل از "گاردین"، از ماه مارس، همزمان با عرضه قابلیت AI Mode گوگل، این موتور جستوجو شروع به ارائه دستورهای غذایی تولیدشده با هوش مصنوعی کرد؛ دستورهایی که اغلب با کنار هم گذاشتن بخشهایی از چند منبع مختلف ساخته میشوند. در مواردی حتی تشخیص طنز از واقعیت هم برای AI ممکن نبوده و توصیههای خطرناک ارائه شده است.
سالهاست که وبلاگنویسان غذا میبینند دستورهایشان بدون ذکر منبع، بهصورت ناقص یا تحریفشده در پاسخهای چتباتها، کتابهای آشپزی تولیدشده با AI یا وبسایتهای بیکیفیت بازنشر میشود. از آنجا که دستور پختها معمولاً مشمول حقکپیرایت نمیشوند، راه حقوقی مؤثری برای مقابله وجود ندارد. بسیاری از این تولیدکنندگان محتوا، درآمد خود را از تبلیغات تأمین میکنند و حالا با کاهش شدید ترافیک مواجه شدهاند.
برخی فعالان این حوزه میگویند کاربران به نتایج آماده AI اعتماد میکنند و دیگر روی لینک منبع کلیک نمیکنند. این موضوع باعث شده دیدهشدن وبسایتها کمتر شود، حتی اگر نمایش لینکها در نتایج جستوجو افزایش یافته باشد. در فصل تعطیلات که معمولاً اوج درآمد تبلیغاتی است، شماری از وبلاگنویسان افت چشمگیر بازدید را گزارش کردهاند.
در عین حال، برخی تلاش کردهاند با تمرکز بر کیفیت، تجربه شخصی، آموزش مرحلهبهمرحله و جذب مخاطب وفادار مقاومت کنند، اما نگرانیها همچنان پابرجاست. گزینههایی مانند اشتراک پولی یا مهاجرت به پلتفرمهایی نظیر Substack برای همه عملی نیست و ریسک از دست رفتن مخاطب را دارد.
برخی کارشناسان معتقدند شاید کتابهای آشپزی چاپی دوباره رونق بگیرند، اما حتی آنها نیز از سرقت دادههای آموزشی AI در امان نماندهاند. با وجود امید به افزایش بیاعتمادی عمومی به محتوای ماشینی، بسیاری از نویسندگان دستور پخت میگویند آینده این حرفه نامطمئن است و بقا، نیازمند سازگاری مداوم با موجهای جدید فناوری خواهد بود.
انتهای پیام/Z110
نظر شما