به گزارش تابش کوثر و به نقل از خبرنگار تسنیم، ایران با داشتن مراکز درمانی مجهز و پزشکان متخصص، به یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شده است. این حوزه که شامل خدمات زیبایی، درمانی، پیوند اعضا و ناباروری است، ظرفیتی مهم برای درآمدزایی ارزی و رقابت در بازار جهانی به شمار میرود.
بازار جهانی گردشگری سلامت سالانه میلیاردها دلار ارزش دارد و آمارها نشان میدهد میزان سفرهای درمانی در دنیا با نرخ رشد ۲۰ تا ۲۵ درصد در حال افزایش است. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان همسایگان از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، میتواند سهم قابلتوجهی از این بازار را جذب کند.
مسلم شجاعی مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: «گردشگری سلامت یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی گردشگری کشور است. کنار گردشگری زیارتی و تاریخی ـ فرهنگی، این حوزه جزو سه محصول اصلی ماست که میتوانیم در آن با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم.»
او افزود: «در دانش فنی مشکلی نداریم؛ پزشکان و اساتید ما خدماتی در تراز استانداردهای جهانی ارائه میدهند. در حوزه زیرساختها نیز حدود **۳۰۰ بیمارستان آیپیدی و تختهای بیمارستانی در سطح قابلقبولی وجود دارد، هرچند کیفیت برخی بیمارستانها بهاندازه کشورهای رقیب نیست اما در بخش خصوصی بیمارستانهای بسیار خوبی داریم.»
شجاعی مشکل اصلی این حوزه را «فرایندها و سیستمسازی» دانست و گفت: «سال گذشته هفت میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شدند که بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها گردشگر سلامت بودند.»
او درباره بازار جهانی اظهار کرد: «بر اساس آمار Medical Tourism Association ارزش بازار جهانی گردشگری سلامت حدود ۴۷ میلیارد دلار است و هر گردشگر سلامت بهطور میانگین۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هزینه میکند. اندازه بازار جهانی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون بیمار تخمین زده میشود.»
شجاعی تصریح کرد: «حدود ۸۵ درصد گردشگران سلامت از کشورهای همسایه هستند. اولویت اصلی ما عراق، سپس افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.»
او اضافه کرد: «بهدلیل جنگ دوازدهروزه، اهداف بازار هدف دوباره بازنگری شد و اکنون سه سطح بازار شامل کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و عراق در نظر گرفته شده است.»
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی در پایان گفت: «محصول گردشگری سلامت با جان مردم مرتبط است؛ بنابراین استانداردها باید بالا باشد و فرایندها دقیق انجام شود.»
م/۱۱۰
نظر شما