راه‌اندازی قطار مستقیم تهران–آنکارا تا دو ماه آینده

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی قطار مسافری مستقیم بین تهران و آنکارا تا دو ماه آینده خبر داد. 

به گزارش تابش کوثر و به نقل از خبرگزاری غرب آسیا (WANA)، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: «قطار مستقیم بین تهران و آنکارا ظرف دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.» وی این خبر را در مراسمی با محوریت سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی کشور بیان کرد.

ذاکری با اشاره به احیای خط ریلی تهران–وان پس از پنج سال توقف، افزود: «در کنار خط تهران–آنکارا، برنامه‌ریزی برای ایجاد اتصال ریلی بین تهران و هرات نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین خدمات ریلی به مرو در ترکمنستان و دوشنبه در تاجیکستان آغاز شده‌اند.»

وی از افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت صندلی ناوگان مسافری راه‌آهن کشور خبر داد و گفت: «۳۰۰ واگن مسافری جدید امسال با حمایت دولت به ناوگان افزوده خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، در حوزه حمل‌ونقل باری نیز سرمایه‌گذاری برای ساخت ۶۰۰ واگن باری آغاز شده و تاکنون ۱۰۰ واگن وارد ناوگان شده است. ذاکری اظهار امیدواری کرد: «در ماه‌های آینده بین ۴۰ تا ۵۰ واگن باری جدید تحویل داده شود تا هدف‌گذاری ۶۰۰ واگن تکمیل گردد.»

وی همچنین از توافق مالی نهایی با چین برای تولید واگن‌های مسافری خبر داد و گفت: «تولید این واگن‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد.»

ذاکری در ادامه به افزایش ظرفیت ترانزیت سوخت نیز اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ۱۰۰ واگن باری در زمینه ترانزیت سوخت فعال هستند که نشان‌دهنده توان فزاینده ایران در حمل‌ونقل بین‌المللی است.»

در همین حال، گزارش دیگری از وانا حاکی است که ایران و چین با دور زدن تنگه مالاکا از طریق ایجاد مسیرهای زمینی جدید، به‌ویژه از طریق پاکستان و افغانستان، در حال تقویت همکاری‌های اقتصادی و راهبردی خود هستند.

به‌ویژه کریدور اقتصادی چین–پاکستان (CPEC) و کریدور واخان از طریق افغانستان به‌عنوان مسیرهای جدید ارتباطی با غرب آسیا مطرح شده‌اند. کارشناسان ترابری معتقدند بندر چابهار ایران نه‌تنها رقیب بندر گوادر پاکستان نیست، بلکه مکمل آن محسوب می‌شود.

ترکیب این مسیرها با شبکه ریلی و جاده‌ای ایران می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، امنیت زنجیره تأمین چین را در برابر نوسانات ژئوپلیتیکی تقویت کند.

در همین راستا، پروژه‌هایی چون راه‌آهن خواف–هرات، خط لوله گاز ایران–پاکستان–هند، تأمین انرژی برای نیروگاه‌های چینی در گوادر و کراچی، ساخت نیروگاه هسته‌ای در چابهار و بهره‌برداری از معادن افغانستان از جمله طرح‌های راهبردی در حال اجرا یا برنامه‌ریزی شده هستند.

بر اساس تحلیل کارشناسان چینی، همکاری‌های ایران و چین می‌تواند با تمرکز بر زیرساخت‌های بلندمدت، شکل‌دهنده نظم منطقه‌ای جدید با محوریت منافع مشترک و توسعه همکاری‌های امنیتی و اقتصادی باشد؛ نظمی که یادآور روح جاده ابریشم تاریخی خواهد بود.

م/۱۱۰*

کد خبر 141764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha