به گزارش تابش کوثر، در مهرماه ۱۴۰۲، شرکت خودروسازی چری گروهی از مهندسان و تأمینکنندگان را بهسرعت به محل آزمایشهای جادهای در استان شاندونگ اعزام کرد. هدف، بازطراحی سیستم تعلیق و فرمان مدل Omoda 5 برای بازار اروپا بود. در کمتر از شش هفته، نسخه بهینهسازیشده این خودرو با ترمز، کنترل کشش، سیستم تعلیق و لاستیکهای جدید به بازار ارسال شد.
ریکاردو تونلی، کارشناس ارشد پویایی خودرو در چری گفت: «فراموش کنید که خودروسازان اروپایی بتوانند چنین کاری را با این سرعت انجام دهند. این غیرممکن است.»
خودروسازان چینی با کاهش چشمگیر زمان توسعه محصولات، گوی سبقت را از رقبای جهانی ربودهاند. بر اساس گزارش مؤسسه AlixPartners، میانگین عمر مدلهای چینی تنها ۱.۶ سال است، در حالی که این عدد برای برندهای خارجی ۵.۴ سال گزارش شده است.
بیوایدی با بیش از ۹۰۰ هزار کارمند، با تکیه بر تولید قطعات داخلی و ساختار سازمانی، توانسته سرعت طراحی و تولید را بهصورت بیسابقهای افزایش دهد. این شرکت در سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر نیروی جدید جذب کرده و از سال ۲۰۲۰ تاکنون فروش خود را از ۴۰۰ هزار به ۳.۷ میلیون دستگاه رسانده است.
چری نیز با صادرات بیش از یک میلیون دستگاه به صد کشور، بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروی چین شناخته میشود. این شرکت ضمن تولید مدلهای بنزینی، هیبریدی و تمامبرقی، قصد دارد تولید کارخانهای در اسپانیا را از امسال آغاز کند.
تسلا برای نخستین بار با کاهش فروش مواجه شده، در حالی که چری و بیوایدی در سال ۲۰۲۴ با رشد ۴۰ درصدی فروش جهانی روبرو بودهاند. برخی مدیران خودروسازان غربی از جمله مدیرعامل فورد و مدیر منطقهای فولکسواگن در چین، سرعت توسعه محصولات چینی را بهعنوان بزرگترین تهدید رقابتی برشمردهاند.
آلن هان، استاد دانشگاه تونگجی شانگهای، گفت: «مهندسان چینی اعتقاد دارند که استانداردهای سختگیرانه جهانی، نوعی افراط در کیفیت است.» این شرکتها با استفاده از شبیهسازی دیجیتال، هوش مصنوعی و طراحیهای سریع، خودروهایی با کیفیت قابلقبول و سرعت بالا تولید میکنند.
در کارخانههای Zeekr وابسته به گروه جیلی، خطوط تولید بهصورت منعطف خودروهای مختلفی از جمله 001، 009 و پولستار ۴ را تولید میکنند. مهندسان در چین و سوئد با انتقال کار در پایان روز، تا ۲۰ ساعت توسعه پیوسته در روز را ممکن ساختهاند.
بر اساس گزارش Euro NCAP، خودروهای چینی موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شدهاند، موضوعی که گمانهزنیها درباره کیفیت پایین را زیر سؤال میبرد. متیو اوری، مدیر استراتژیک این نهاد گفت: «کیفیت خودروهای چینی مدرن، حتی از برخی رقبا بهتر است.»
چری با مدلهای Omoda 5، Omoda 7 و Jaecoo 7 بهسرعت به بازار اروپا وارد شده و در صورت عدم استقبال مصرفکنندگان، مدلها را ظرف کمتر از دو سال بهطور کامل بازطراحی میکند.
جوچن توتینگ، مدیر اروپایی چری گفت: «چری یک خودروساز بزرگ است و میخواهد در اروپا نیز بزرگ شود.»
برای شرکتهایی مثل بیوایدی و چری، زمان، تعیینکننده بقا در بازاری است که تولید بیش از تقاضاست و تنها سریعترینها دوام میآورند.
م/۱۱۰*
نظر شما