به گزارش تابش کوثر، عبور خط دوم متروی اصفهان از نزدیکی مسجد جامع عتیق به عنوان یکی از مهمترین آثار ثبتشده ایران در فهرست میراث جهانی، با واکنش رسمی یونسکو و هشدار درباره آسیبهای احتمالی به این بنای تاریخی مواجه شده است.
امیر کرمزاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: «یونسکو هشدار داده که عبور مترو ممکن است برای مسجد جامع اصفهان آسیبزا باشد و خواستار بررسی دقیقتر موضوع شده است.»
به گفته وی، با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، از ارزیابان و کارشناسان یونسکو برای حضور در شورای عالی میراث فرهنگی دعوت خواهد شد.
کرمزاده گفت: «مشاور شرکت مترو طرحهای خود را آماده کرده و قرار است با نظارت معاونت میراث فرهنگی کشور، این طرحها در سطح یک شورای ملی بررسی شود.»
وی افزود: «جلسه شورای عالی فنی میراث فرهنگی برای بررسی این موضوع طی دو هفته آینده برگزار و نماینده یونسکو نیز برای حضور در این نشست دعوت خواهد شد.»
فاصله فعلی مسیر مترو از مسجد جامع تنها ۲۰ متر است، در حالی که مطابق ضوابط تعیینشده توسط میراث فرهنگی، حداقل فاصله باید بیش از ۱۵۰ متر باشد. کرمزاده تاکید کرد: «در صورت عدم تایید طرح فعلی، مسیر مترو باید تغییر کند.»
مدیر کل میراث فرهنگی تصریح کرد: «هیچ توافق رسمی و کتبی میان اداره کل میراث فرهنگی استان یا وزارتخانه با شرکت مترو برای عبور پروژه از این فاصله نزدیک وجود ندارد و تنها یک توافق شفاهی مبنی بر ارائه طرح نهایی با شرط تضمین عدم آسیب به بنا وجود داشته است.»
وی افزود: «شرکت مترو بدون رعایت کامل ضوابط میراث فرهنگی اقدام به برخی عملیات اجرایی کرده و به همین دلیل پیشتر به صورت رسمی به این شرکت هشدار داده و نامهنگاری کردهایم.»
او با اشاره به تمهیدات مشاور مترو برای کاهش لرزش با استفاده از بالشتکهای فنی گفت: «ما تاکید داریم تا زمانی که این موضوع به صورت علمی و دقیق اثبات نشود، پروژه نباید از حریم مسجد عبور کند.»
کرمزاده همچنین از مکاتبات با دادستانی برای توقف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف نهایی خبر داد و گفت: «اجازه نخواهیم داد مترو با شرایط فعلی از کنار مسجد جامع عبور کند، مگر اینکه تاییدیههای لازم مبنی بر نبود آسیب به بنا ارائه شود.»
مسجد جامع عتیق اصفهان در سال ۲۰۱۲ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بهعنوان یکی از کهنترین، جامعترین و پراهمیتترین نمونههای معماری اسلامی در جهان شناخته میشود.
به گفته کارشناسان، عبور فیزیکی مترو و لرزشهای احتمالی بلندمدت، هر دو تهدید جدی برای این بنای تاریخی محسوب میشوند؛ تهدیدی که حتی ممکن است جایگاه مسجد را در فهرست میراث جهانی به خطر بیندازد.
در حالی که شرکت مترو اعلام کرده دانشگاه علم و صنعت مطالعات گستردهای درباره تاثیرات فنی عبور مترو انجام داده، کارشناسان میراث فرهنگی هشدار دادهاند که مطالعات نظری با واقعیتهای اجرایی لزوماً همراستا نیستند.
در حال حاضر، عبور خط مترو از زیر میدان امام علی (ع) و خیابان علامه مجلسی با عمق ۲۵ متری مطرح شده است. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند در این عمق لایههای باستانی وجود ندارد، اما چون مسیر در حریم اثر قرار دارد، نگرانیها درباره اثرات لرزش همچنان باقی است.
عبور پروژههای عمرانی از حریم آثار جهانی همواره حساسیتبرانگیز بوده و حفاظت از میراث ملی، مسئولیتی ملی و بینالمللی است.
م/۱۱۰
نظر شما