به گزارش تابش کوثر و به نقل از تسنیم، مهدی نوید ادهم در نشست فعالان آموزشی مناطق محروم گفت: بیش از یکسوم مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شدهاند و اگر این مشارکت نبود، هنوز با مدارس چندنوبته روبرو بودیم.
او افزود: اکنون با دو بحران جدی کاهش کیفیت آموزشی و نبود عدالت در دسترسی به آموزش مواجه هستیم. همانگونه که مشارکت مردمی مشکل فیزیکی مدارس را حل کرد، باید از ظرفیت خیرین برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی نیز استفاده شود.
نوید ادهم هشدار داد: وجود مدرسه، مدیر و دانشآموز لزوماً به معنای کیفیت نیست. میانگین نمرات دانشآموزان در آزمونهای نهایی بین ۸ تا ۱۰ و در آزمون ریاضی دانشگاه شریف بین ۶ تا ۷ است. همچنین، در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز، ۴۰ درصد دانشآموزان ابتدایی فاقد مهارتهای پایه خواندن هستند.
او در ادامه به شکاف آموزشی میان استانها و مدارس دولتی و غیردولتی اشاره کرد و گفت: شکاف معنادار در نتایج کنکور و رشتههای برتر آشکار است. پرسش این است که آیا خیرین میتوانند همانند نقشآفرینی در مدرسهسازی، در تحقق عدالت آموزشی هم وارد میدان شوند؟
رئیس کمیسیون مدرسهیاری با اشاره به اقدامات این کمیسیون افزود: توانمندسازی معلمان در مناطق محروم، توسعه کتابخانهها، آموزش سواد پایه و پیوند مدارس توانمند با مناطق نیازمند از اولویتهای ماست.
وی گفت: در سال ۱۳۹۹، از ۴۴۹ منطقه آموزشی، ۶۰ منطقه زیر میانگین کشوری بودند و اکنون این عدد به حدود ۱۰۰ منطقه رسیده است.
نوید ادهم تأکید کرد: مدرسه تنها ساختمان نیست، بلکه ترکیبی از فضا، معلم، دانشآموز، محتوا و نظام تربیتی است. وزارت آموزشوپرورش باید میداندار کیفیت باشد و خیرین نیز در این عرصه مشارکت کنند.
او ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی باشد. همکاری نهادهای مردمی با این دانشگاه، توانمندسازی معلمان و بهبود کیفیت آموزش را تسریع میکند.
نوید ادهم با اشاره به نقش گروههای جهادی گفت: تمرکز بر خدمات مشاورهای برای دانشآموزان و معلمان مؤثر است و بدون مشارکت مردمی، اجرای کیفی برنامههای آموزشی ممکن نیست.
وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش مشترک، تحولات مثبتی در نظام آموزشی کشور رقم بخورد.
م/۱۱۰
نظر شما