به گزارش تابش کوثر و به نقل از ایرنا، سیدمحمدمهدی میرزاییقمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد: «سه واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت در مراکز فاقد تجهیزات شامل بیهقی، دماوند و شهید چمران مستقر شدهاند تا امکان خدمترسانی در تمامی مراکز شهرداری تهران فراهم شود.»
وی افزود: «واحدهای سیار مذکور مربوط به تجهیزات طرح ارشادی منطقه ۱۲ هستند که پس از اجرای طرح دو ماهه در سال گذشته، به مراکز ثابت منتقل شدهاند.»
میرزاییقمی با اشاره به ظرفیت فعلی شهر تهران گفت: «تهران دارای ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در شش مرکز شامل سراج، الغدیر، شقایق، نیایش، شهید آبشناسان و شهدای زمانآباد است. مراکز سراج تا آبشناسان دارای دو خط و زمانآباد دارای یک خط معاینه فنی هستند.»
وی تاکید کرد: «در صورت نیاز، این خطوط سیار قابلیت جابجایی دارند و در حال حاضر به صورت برخط با سامانه سیمفا متصل بوده و نتایج آزمون به شکل خودکار به سامانه منتقل و تصویر موتورسیکلت در گواهی ثبت میشود.»
او گفت: «تنها خطوط سیار از قابلیت ارتباط برخط برخوردارند، اما طرح توسعه این قابلیت برای ۱۱ خط ثابت در دست اجراست و بهزودی عملیاتی خواهد شد.»
بر اساس ماده ۲ قانون معاینه فنی، دریافت گواهی معاینه فنی برای تمامی وسایل نقلیه موتوری اجباری است.
در سال ۱۴۰۳ اجرای این قانون برای موتورسیکلتها نیز الزامی شدهاست و بر اساس ماده ۵ قانون، دورههای معاینه فنی برای موتورسیکلتها یکساله تعیین شدهاست.
موتورسیکلتهایی که از تاریخ تولیدشان بیش از ۵ سال گذشتهاست، موظف به دریافت کارت معاینه فنی هستند.
در عین حال، موتورسیکلتهای دارای پلاک قدیمی باید ابتدا نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند و موتورسیکلتهایی با حجم موتور بالای ۳۰۰ سیسی از دریافت پلاک و گواهی معاینه فنی محروم هستند.
پلیس در گزارش خود دو دلیل اصلی برای جدی گرفته نشدن معاینه فنی موتورسیکلتها را چنین اعلام کردهاست: «محدودیت دید دوربینها در ثبت شماره پلاک موتورسیکلتها و بینتیجه بودن آزمون آلایندگی برای انجینهای کاربراتوری که بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلتهای کشور را شامل میشوند.»
م/۱۱۰
نظر شما