به گزارش تابش کوثر، هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ شرکت ایر ایندیا که با شماره پرواز AI171 از شهر احمدآباد هندوستان به مقصد لندن در حرکت بود، دقایقی پس از برخاستن دچار کاهش ارتفاع شد و در منطقهای مسکونی به زمین کوبید و منفجر شد. در این حادثه، ۲۴۲ نفر سرنشین حضور داشتند که تنها یک نفر زنده ماند.
یک خلبان تجاری و تحلیلگر حوادث هوایی، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی اعلام کرد: «بهنظر من، خلبان در زمان مناسب فرمان بالا رفتن چرخها را صادر کرده است. اما کمکخلبان به اشتباه اهرم فلاپها را بالا کشیده است. اگر این اتفاق افتاده باشد، میتوان توضیح داد چرا هواپیما ناگهان از پرواز بازمانده است.»
این کارشناس تأکید کرد که جمع شدن فلاپها در آن مرحله از پرواز، باعث کاهش ناگهانی سرعت و ارتفاع میشود؛ شرایطی که حتی برای یک خلبان باتجربه کنترل آن دشوار است.
این کارشناس با اشاره به ساختار بالهای کامپوزیتی بوئینگ ۷۸۷ گفت: «در حالت عادی، هنگام برخاستن، این بالها بهدلیل نیروی لیفت به سمت بالا خم میشوند، اما در تصاویر موجود، هیچ نشانهای از این خمشدگی دیده نمیشود.»
کاپیتان سمیث سابهاروال، خلبان اصلی هواپیما، بیش از ۸۲۰۰ ساعت تجربه پرواز داشت. کلیف کوندر، کمکخلبان اهل بمبئی، نیز ۱۱۰۰ ساعت پرواز را پشت سر گذاشته و آموزش خود را در مدرسه پرواز پاریس ایر در ایالت فلوریدا به پایان رسانده بود.
ویشواش کومار رامش، مرد ۴۰ سالهای که تنها بازمانده این سانحه محسوب میشود، در بیمارستان با خبرنگاران گفتوگو کرد. او به شبکه خبری DD News گفت: «پس از برخاستن، هواپیما انگار در هوا معلق مانده بود. چراغها به رنگ سبز و سفید چشمک میزدند. ناگهان هواپیما به ساختمانی برخورد کرد و منفجر شد.»
او افزود: «برای لحظهای فکر کردم جانم را از دست خواهم داد. اما وقتی چشم باز کردم، متوجه شدم زنده هستم. هنوز باورم نمیشود که نجات پیدا کردهام.»
در اثر برخورد هواپیما با ساختمان غذاخوری یک مرکز آموزشی، دستکم ۲۴ نفر دیگر روی زمین جان باختند.
سازمان بررسی سوانح هوایی هند روز جمعه اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیما را از پشتبام ساختمانی در نزدیکی محل سقوط پیدا کرده است. این سازمان از آغاز رسمی تحقیقات خبر داد.
در این بررسی، کارشناسانی از NTSB، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، شرکت بوئینگ و شرکت جنرال الکتریک نیز مشارکت خواهند داشت.
م/۱۱۰*
نظر شما