آغاز بحران در زنجیره تأمین آمریکا با اعمال تعرفه‌های ۱۴۵ درصدی

با ورود آخرین کشتی‌های حامل کالاهای چینی بدون تعرفه، از هفته آینده تعرفه ۱۴۵ درصدی بر محموله‌های بارگیری‌شده پس از ۹ آوریل اجرا می‌شود که می‌تواند منجر به کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در آمریکا شود.

به گزارش تابش کوثر، کشتی‌های باری که کالاهای چینی را پیش از اعمال تعرفه‌های جدید بارگیری کرده‌اند، در حال رسیدن به بنادر آمریکا هستند. اما از هفته آینده، کالاهایی که پس از ۹ آوریل بارگیری شده‌اند، مشمول تعرفه‌های ۱۴۵ درصدی خواهند شد که توسط رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعمال شده است.

ژن سروکا، مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس، اعلام کرد: «کالاهایی که از هفته آینده وارد بندر لس‌آنجلس می‌شوند، نتیجه اعلام تعرفه‌ها در ۲ آوریل هستند.» وی افزود: «حجم واردات نسبت به سال گذشته، ۳۵ درصد کاهش خواهد داشت.»

بر اساس پیش‌بینی فدراسیون ملی خرده‌فروشی، واردات در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ حداقل ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین بانک جی‌پی مورگان انتظار دارد واردات از چین بین ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یابد. این موضوع می‌تواند باعث افزایش شدید قیمت‌ها و اختلال گسترده در زنجیره تأمین شود.

در حال حاضر، فروشندگان با انتخابی دشوار روبه‌رو هستند که شامل ادامه فروش محصولات چینی با قیمت‌های بیش از دو برابر یا حذف این کالاها از سبد محصولات خود است. این وضعیت می‌تواند برای مصرف‌کنندگان به معنای کمبود کالا و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باشد.

ژن سروکا اعلام کرد: «بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ حدود ۶ تا ۸ هفته موجودی دارند.» وی هشدار داد: «در صورت ادامه این روند، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی با تصمیم‌های سختی مواجه خواهند شد.»

در بندر شانگهای، بزرگ‌ترین کشتی‌های باری چین بیکار مانده‌اند و تقاضای پایین باعث استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر شده است. تعداد سفرهای بین چین و آمریکا در آوریل ۶۰ درصد کاهش یافته است.

رایان پیترسون، مدیرعامل فلکس‌پورت، گفت: «شرکت‌های حمل‌ونقل بسیاری از سفرهای دریایی را لغو کرده‌اند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کشتی‌های نیمه‌پر را به دریا نفرستند.»

با وجود تلاش خرده‌فروشان برای انتقال منابع تأمین کالا به کشورهایی مانند ویتنام و مالزی، ظرفیت این کشورها پاسخگوی افت شدید واردات از چین نیست.

ژن سروکا گفت: «انتخاب‌ها کمتر خواهد شد و نوع خاصی از کالاها، گران‌تر از گذشته عرضه خواهند شد.»

در همین حال، نگرانی درباره آینده مشاغل مرتبط با حمل‌ونقل افزایش یافته است. ۴۵ درصد فعالیت بندر لس‌آنجلس وابسته به تجارت با چین است.

ژن سروکا هشدار داد: «تعداد کانتینرهایی که رانندگان کامیون امروز جابه‌جا می‌کنند از چهار یا پنج به دو یا سه کاهش می‌یابد. کارگران بندر و انبارها نیز با کاهش ساعت کاری مواجه خواهند شد.»

اتحادیه کامیون‌داران آمریکا از رئیس‌جمهور خواسته است برای حفاظت از مشاغل حمل‌ونقل، با شرکای تجاری کلیدی مانند چین توافق‌هایی انجام دهد.

کریس اسپیر، مدیرعامل این اتحادیه، اعلام کرد: «ادامه‌دار شدن این تعرفه‌ها، درد بیشتری را به کامیون‌داران، خانواده‌ها و کسب‌وکارهای آمریکایی تحمیل خواهد کرد.»

در نهایت، کارشناسان آمریکایی تأکید می‌کنند که انتقال تولید از چین به کشورهای دیگر، فرایندی زمان‌بر است و نیاز به زیرساخت، نیروی ماهر و تأییدهای قانونی دارد. این موضوع می‌تواند زنجیره تأمین بسیاری از کالاها به‌ویژه محصولات کودکان را با چالش جدی مواجه کند.

م/۱۱۰*

کد خبر 141086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha