به گزارش تابش کوثر، وفاداری مشتریان تسلا در آمریکا که سالها پیشتاز صنعت خودروسازی بود، پس از حمایت ایلان ماسک از دونالد ترامپ در تابستان گذشته، کاهش چشمگیری یافته و از رکورد ۷۳ درصد به زیر میانگین صنعت سقوط کرده است.
بر اساس دادههای اختصاصی شرکت پژوهشی اساندپی گلوبال موبیلیتی که به رویترز ارائه شده، وفاداری مشتریان تسلا در ژوئن ۲۰۲۴ به اوج خود، یعنی ۷۳ درصد رسید؛ به این معنا که از هر ۱۰۰ خانوار مالک تسلا که قصد خرید خودروی جدید داشتند، ۷۳ خانوار دوباره تسلا خریداری کردند.
این روند از جولای ۲۰۲۴ و پس از آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پی یک سوءقصد به جان ترامپ در پنسیلوانیا از نامزدی او حمایت کرد، به شدت نزولی شد و در مارس ۲۰۲۵ به رقمی کمتر از میانگین صنعت یعنی ۴۹.۹ درصد رسید. این افت با آغاز فعالیت «وزارت کارآمدسازی دولت» ترامپ به ریاست ماسک و اخراج هزاران کارمند دولت فدرال همزمان بود.
دادههای اساندپی نشان میدهد وفاداری مشتریان تسلا در مه ۲۰۲۵ به ۵۷.۴ درصد افزایش یافته که کمی بالاتر از میانگین صنعت و همسطح تویوتا است، اما همچنان پایینتر از شورولت و فورد. تام لیبی، تحلیلگر اساندپی، این افت سریع را «بیسابقه» توصیف کرده و گفته است: «هرگز کاهش وفاداری به این سرعت را ندیدهام.»
برخی تحلیلگران میگویند گرایشهای سیاسی ماسک باعث دلسردی بخشی از مشتریان محیطزیستی و متمایل به حزب دموکرات شده است. ست گلدستین، تحلیلگر مورنینگاستار، گفت: «اگر تمایلات دموکراتیک داشته باشند، احتمالاً برندهای دیگری را نیز بررسی میکنند.»
علاوه بر این، خط تولید قدیمی تسلا با رقابت شدید خودروسازان سنتی و شرکتهای نوپای برقی مواجه است. تنها مدل جدید از سال ۲۰۲۰، سایبرتراک، برخلاف پیشبینیهای ماسک برای فروش صدها هزار دستگاه، شکست خورده است.
تسلا در بازار آمریکا همچنان پیشتاز فروش خودروهای برقی است، اما سهم بازار آن کاهش یافته است. دادههای اساندپی نشان میدهد فروش این شرکت در پنج ماه نخست ۲۰۲۵ در آمریکا ۸ درصد و در اروپا طی شش ماه نخست سال ۳۳ درصد افت داشته که بخشی از آن به واکنش منفی افکار عمومی اروپا به فعالیتهای سیاسی ماسک نسبت داده میشود.
تا پیش از جولای ۲۰۲۴، تسلا بهطور میانگین برای هر مشتری از دسترفته، پنج مشتری جدید جذب میکرد، اما از فوریه ۲۰۲۵ این نسبت به کمتر از دو به یک سقوط کرده است. برندهایی مانند ریویان، پولستار، پورشه و کادیلاک اکنون بیشتر از تسلا مشتری جذب میکنند.
برخی سرمایهگذاران همچنان امیدوارند پروژههای خودران تسلا، از جمله تاکسیهای رباتیک آزمایشی در آستین، در آینده سودآور باشد، هرچند این خدمات هنوز در دسترس عموم نیست.
م/۱۱۰*
نظر شما