به گزارش تابش کوثر، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، همزمان با هفته ملی مهارت در گفتوگویی تلویزیونی با برنامه «صف اول» اظهار کرد: «با وجود سابقه ۶۵ ساله آموزشهای مهارتی در کشور و سنت دیرپای استاد-شاگردی، متأسفانه هنوز بین اجزای مختلف زیستبوم مهارتآموزی کشور ارتباط معناداری شکل نگرفته است.»
وی تأکید کرد: «بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا، مهارتمحور هستند و بالغ بر ۷۰ درصد دانشآموزان در مسیر آموزشهای مهارتی قرار میگیرند، اما در ایران چنین همگراییای میان صنعت و نظام آموزشی وجود ندارد.»
محمدی گفت: «دانشگاهها و دبیرستانها آموزشهای رسمی را ارائه میدهند و سازمان فنی و حرفهای متولی آموزشهای غیررسمی و صدور گواهینامههای مهارتی است؛ اما این مجموعهها برخلاف کشورهای توسعهیافته، همچنان پراکنده و ناکارآمد عمل میکنند.»
وی با اشاره به طبقهبندی بینالمللی مشاغل (ایسکو) افزود: «در حالی که در دنیا بیش از ۴۳۰ حرفه تعریف شده است، در ایران حدود ۴۰ درصد دانشآموختگان به دلیل ناهماهنگی آموزش با بازار کار، امکان اشتغال مناسب ندارند و از هر دو جوینده کار، یک نفر فاقد مهارت کافی است.»
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأکید کرد: «علیرغم وجود بیش از ۷۰۰ مرکز دولتی، ۱۰ هزار آموزشگاه خصوصی و هزاران هنرستان و دانشگاه مهارتی، فقدان تنظیمگری و همافزایی میان این بخشها، کارآمدی را مختل کرده است.»
وی ادامه داد: «در راستای رفع این نقیصه، دولت ۱۳۰ مرکز فنی و حرفهای را برای مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته است و تفاهمنامههایی با انجمنهای تخصصی مانند انجمن پلیمر نیز امضا شده است.»
محمدی گفت: «در هفته مهارت، ۱۰ مرکز آموزشی به شکل هیئتامنایی با حضور فعالان اقتصادی و مربیان فنی راهاندازی میشود. هدف این است که در یک برنامه چهارساله، نیمی از مراکز دولتی بهصورت مشارکتی اداره شوند.»
وی درباره هدفگذاری برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: «برای آموزشهای مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است. اما این عدد حتی اگر به ۱۰۰ درصد هم برسد، بدون همگرایی میان نهادها، بیاثر خواهد بود.»
در پایان محمدی تصریح کرد: «در برخی کشورها، سازمان آموزش فنی تنها نقش تنظیمگر دارد، اما در ایران تصدیگری هم بر عهده آن است؛ اگر زیستبوم مهارتی کشور اصلاح نشود، مدرکگرایی ادامه خواهد داشت و بحران بیکاری تعمیق خواهد یافت.»
م/۱۱۰
نظر شما