هوندای ژاپن هم وارد رقابت در تولید موشک‌های قابل بازیابی شد

شرکت خودروسازی هوندا با انجام یک آزمایش موفق در هوکایدو ژاپن، وارد رقابت با شرکت‌های بزرگ فضایی از جمله اسپیس‌ایکس شد و توانمندی خود را در توسعه فناوری موشک‌های قابل بازیابی به نمایش گذاشت.

به گزارش تابش کوثر، هوندا، شرکت پیشتاز خودروسازی ژاپن، با انجام آزمایشی موفق در تاریخ ۱۷ ژوئن در استان هوکایدو، وارد رقابت با شرکت اسپیس‌ایکس در حوزه موشک‌های قابل استفاده مجدد شد.

این موشک که بیش از شش متر طول و نزدیک به ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن داشت، پس از پرتاب توانست به ارتفاع حدود ۳۰۰ متری برسد و سپس به صورت عمودی و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای فرود بیاید.

این آزمایش، تحقق پروژه‌ای انجام شد که هوندا برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود و طی آن ثبات پرواز و دقت فرود با اختلاف تنها ۱۵ اینچ از نقطه هدف، به اثبات رسید.

مکان این آزمایش، شهر کوچک تائیکی در ژاپن با جمعیتی حدود ۵۰۰۰ نفر است که به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تحقیقات فضایی در این کشور شناخته می‌شود. در این شهر، علاوه بر آژانس فضایی ژاپن (JAXA)، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز فعالیت دارند.

در پارک چندمنظوره هوافضای تائیکی، علاوه بر پایگاه تحقیقاتی JAXA، پایگاه خصوصی هوکایدو اسپیس‌پورت نیز قرار دارد که محل پرتاب موشک‌های شرکت اینتراستلار تکنولوژی است. این شرکت رقیب داخلی هوندا است که از حمایت مالی شرکت تویوتا برخوردار است.

هوندا پس از سه سال از اعلام اولیه، از سال ۲۰۲۴ آزمایش‌های خود را در همین منطقه آغاز کرد. این آزمایش‌ها شامل بررسی عملکرد موتور و توانایی شناور ماندن بود.

هوندا با این آزمایش موفق، چهارمین شرکتی شد که توانسته موشک قابل بازیابی آزمایش کند. با این حال، پیشرفت فعلی آن در سطح فناوری اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۳ ارزیابی می‌شود و راه زیادی برای رسیدن به سطح رقبا در پیش دارد.

هوندا از آغاز پروژه، بر رعایت مسائل ایمنی تأکید داشته و این موضوع با مشارکت مقامات محلی و جامعه منطقه‌ای انجام شده است. در جریان پرتاب اخیر، محیطی با شعاع یک کیلومتر به عنوان منطقه ایمنی تعیین شد که با نصب تابلو، ایجاد دروازه و حضور نیروهای امنیتی محافظت می‌شد.

هوندا از سال ۲۰۲۱ تاکنون فناوری‌های اصلی خود مانند سیستم‌های احتراق و کنترل را به حوزه فضایی وارد کرده و در کنار آن، در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و رباتیک نیز فعالیت کرده است. این شرکت قصد دارد در آینده از موشک‌های خود برای پرتاب ماهواره‌هایی با هدف پشتیبانی از سامانه‌های داده‌ای خود استفاده کند.

اگرچه آزمایش اخیر موفق بود، اما هوندا هنوز تصمیمی برای تجاری‌سازی این فناوری نگرفته و این پروژه همچنان در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد. برنامه فعلی شرکت، دستیابی به پرتاب زیرمداری تا سال ۲۰۲۹ است.

توشیهیرو میبه، مدیرعامل جهانی هوندا، اعلام کرد: «خوشحالیم که با موفقیت در انجام آزمایش پرتاب و فرود موشک قابل بازیابی، گامی دیگر در تحقیقات فضایی برداشته‌ایم.»

او افزود: «هوندا به تلاش خود ادامه خواهد داد تا نه‌تنها خدمات و ارزش‌هایی متنوع از طریق محصولاتش ارائه کند، بلکه در حل مسائل زیست‌محیطی و ایمنی نیز نقش داشته باشد و ارزش‌هایی تازه برای ارتقای کیفیت زمان و مکان زندگی مردم خلق کند.»

 م/۱۱۰*

کد خبر 141595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha