رد درخواست ثبت «روبوتاکسی» عقب‌گردی دیگر برای تسلا رقم زد

در حالی که تسلا برای راه‌اندازی سرویس مسافربری خودران خودر در شهر آستین تگزاس آماده می‌شود، اداره ثبت اختراعات آمریکا نام «روبوتاکسی» را بیش از حد عمومی دانست و آن را رد کرد.

به گزارش تابش کوثر، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) درخواست تسلا برای ثبت علامت تجاری «روبوتاکسی» را به دلیل زیادی عمومی بودن این واژه رد کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که تسلا قصد دارد در ژوئن ۲۰۲۵ سرویس حمل‌ونقل عمومی خودران خود را در شهر آستین تگزاس راه‌اندازی کند.

بر اساس گزارش تک‌کرانچ، USPTO با صدور «اقدام اداری غیر نهایی» در روز سه‌شنبه، درخواست تسلا برای ثبت نام «روبوتاکسی» را رد کرده است. این اقدام به تسلا سه ماه فرصت می‌دهد تا پاسخ حقوقی خود را ارائه دهد؛ در غیر این صورت، پرونده به طور رسمی مختومه اعلام خواهد شد.

در همین حال، بررسی یک درخواست دیگر از سوی تسلا برای ثبت این نام در زمینه خدمات حمل‌ونقل اشتراکی همچنان در جریان است.

تک‌کرانچ همچنین گزارش داد که دیگر درخواست‌های تسلا برای ثبت علامت تجاری «سایبرکب» نیز به دلیل وجود درخواست‌های مشابه از سوی سایر شرکت‌ها با کلمه «سایبر»، متوقف شده‌اند.

ماه گذشته، تسلا اعلام کرد که طرح راه‌اندازی «حمل‌ونقل خودران درآمدزا» تا ژوئن در شهر آستین تگزاس، طبق برنامه پیش می‌رود.

این شرکت خودروساز برقی در ماه آوریل اعلام کرده بود که به دلیل پیچیدگی‌های سیاست تجاری جهانی، ممکن است مجبور شود پیش‌بینی رشد خود را طی سه ماه آینده بازنگری کند.

در بیانیه‌ای آمده بود: «تغییر جهت‌گیری سیاسی می‌تواند به‌طور معناداری بر تقاضای محصولات ما در کوتاه‌مدت تأثیر بگذارد.»

در حالی که تسلا برای راه‌اندازی سرویس روبوتاکسی خود در آستین آماده می‌شود، شرکت‌های رقیب نیز در این شهر حضور فعالی دارند. ویمو، شرکت تابعه آلفابت، از مارس ۲۰۲۵ خدمات روبوتاکسی خود را در آستین آغاز کرده و اوبر نیز با همکاری ویمو و سایر شرکت‌ها، ناوگان خودروهای خودران خود را در این شهر گسترش داده است.

اگرچه تسلا قصد دارد در ژوئن ۲۰۲۵ سرویس روبوتاکسی خود را در آستین راه‌اندازی کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا نسخه فعلی نرم‌افزار رانندگی خودکار تسلا (FSD) برای این منظور آماده است یا خیر. برخی تحلیلگران معتقدند که نسخه فعلی FSD نیاز به بهبودهای بیشتری دارد تا بتواند به‌طور کامل بدون نظارت انسانی عمل کند.

رد درخواست ثبت علامت تجاری «روبوتاکسی» توسط USPTO، چالشی دیگر برای تسلا در مسیر تحقق اهداف خود در زمینه حمل‌ونقل خودران است. در حالی که رقبا در حال گسترش خدمات خود در آستین هستند، تسلا باید علاوه بر غلبه بر موانع فنی، با چالش‌های حقوقی و نظارتی نیز مقابله کند.

از سویی دیگر، تسلا در سال‌های اخیر نه تنها با موانع نهادی در آمریکا روبرو بوده، بلکه نشانه‌هایی از بی‌مهری فزاینده در میان افکار عمومی این کشور نیز دیده می‌شود. کاهش محبوبیت برند تسلا در میان مصرف‌کنندگان آمریکایی، به‌ویژه پس از تغییرات مدیریتی و مواضع جنجالی ایلان ماسک، موجب شده بخش قابل توجهی از خریداران به سمت رقبا متمایل شوند. گزارش‌هایی از کاهش اعتماد مشتریان به سامانه خودران تسلا و انتقادات از ایمنی آن، نشان می‌دهد که این شرکت با نوعی فاصله‌گیری اجتماعی از سوی بخشی از جامعه آمریکا مواجه شده است، پدیده‌ای که در کنار فشارهای حقوقی و نظارتی، آینده تسلا در بازار داخلی آمریکا را با ابهام مواجه کرده است.

م/۱۱۰*

کد خبر 141153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha