بهره‌وری سوئیس از خطوط راه‌آهن برای تولید برق خورشیدی

یک استارت‌آپ سوئیسی با نصب پنل‌های خورشیدی بین ریل‌های قطار، استفاده از فضاهای بلااستفاده در خطوط راه‌آهن را به مرحله آزمایشی رسانده است که می‌تواند تولید انرژی خورشیدی را متحول کند.

به گزارش تابش کوثر،ایده استفاده از فضای میان ریل‌های قطار برای تولید انرژی خورشیدی در سال ۲۰۲۰ به ذهن «جوزف اسکودری» رسید، زمانی که در ایستگاه رنانس در غرب لوزان منتظر قطار بود. پنج سال بعد، شرکت Sun-Ways که توسط اسکودری تأسیس شده، ۱۰۰ متر پنل خورشیدی را در روستای «بوته» در کانتون نوشاتل نصب کرده است.

اسکودری در مراسم رونمایی پروژه در ۲۴ آوریل اعلام کرد: «پنل‌ها را همانند نصب روی بام خانه‌ها اجرا کردیم.» 

اگرچه پیش از این کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن پروژه‌های مشابهی را اجرا کرده‌اند، اما Sun-Ways اولین شرکتی است که سیستمی قابل جداسازی طراحی کرده که امکان استفاده در خطوط فعال ریلی را فراهم می‌سازد.

در این پروژه، ۴۸ پنل خورشیدی روی تراورس‌های خطوط راه‌آهن نصب شده‌اند. این پنل‌ها هم به‌صورت دستی و هم توسط دستگاهی مکانیکی نصب و جدا می‌شوند. این دستگاه می‌تواند در چند ساعت، حدود ۱۰۰۰ متر مربع پنل خورشیدی نصب یا حذف کند.

با اینکه پنل‌ها در زمان عبور قطار در محل خود باقی می‌مانند، اما امکان جداسازی سریع برای انجام تعمیرات یا نظافت ریل‌ها اهمیت دارد. برای تمیز کردن پنل‌ها، برس‌های استوانه‌ای به انتهای قطارها متصل می‌شود.

پروژه Sun-Ways با حمایت بیش از ۱۰ شرکت و سازمان Innosuisse اجرا شده و بودجه مرحله آزمایشی آن ۵۸۵ هزار فرانک سوئیس (معادل ۷۰۴۶۰۰ دلار) است.

برق تولیدشده وارد شبکه محلی می‌شود و این نیروگاه سالانه تا ۱۶ هزار کیلووات‌ساعت برق تولید می‌کند که معادل مصرف چهار تا شش خانوار است. به گفته Sun-Ways، در صورت استفاده از ۵۳۲۰ کیلومتر خطوط ریلی سوئیس، می‌توان یک میلیارد کیلووات‌ساعت برق تولید کرد که معادل ۲ درصد برق مصرفی کشور است.

«فلورانس پیکته»، سخنگوی اداره فدرال حمل‌ونقل سوئیس (FOT) گفت: «خوب است که شرکت‌های حمل‌ونقل در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نیز نوآوری می‌کنند.» وی افزود، ساختمان‌هایی مانند ایستگاه‌ها و سایه‌بان سکوها نیز ظرفیت بالایی برای نصب پنل دارند و می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کنند.

اداره فدرال حمل‌ونقل با احتیاط بیشتری به نصب پنل بین ریل‌ها می‌نگرد. این نهاد تنها به دلیل سرعت پایین قطارها (حداکثر ۷۰ کیلومتر بر ساعت) در منطقه بوته، با آزمایش سه‌ساله این پروژه موافقت کرده است. پیکته تأکید کرد: «تنها با بررسی طولانی‌مدت و در شرایط واقعی می‌توان وضعیت ساییدگی ریل و چالش‌های نگهداری زیرساخت را ارزیابی کرد.»

«لوبومیلا جردانووا»، یکی از بنیان‌گذاران شبکه Greentech Alliance گفت: «Sun-Ways راهی کارآمد، مقیاس‌پذیر و سازگار با محیط زیست برای تولید برق پاک ایجاد کرده است.»

«مارتین هاینریش»، پژوهشگر موسسه Fraunhofer آلمان نیز گفت: «استفاده از خطوط ریلی برای تولید برق خورشیدی، به‌ویژه در مناطق شهری، ایده بسیار خوبی است.» هرچند وی معتقد است که قابلیت جداسازی پنل‌ها مزیت بزرگی محسوب نمی‌شود.

فناوری Sun-Ways توجه کشورهایی مانند کره‌جنوبی، اسپانیا، رومانی، چین، آمریکا، اندونزی و ژاپن را نیز جلب کرده است. «تائه‌بون پارک»، مدیرعامل KRSPGPC از کره‌جنوبی گفت: «این فناوری پیشرفته برای نگهداری و بهره‌برداری راه‌آهن مناسب است» و قرار است پروژه آزمایشی در این کشور طی سال جاری آغاز شود.

در اندونزی، «دیتر ناپیتوپولو»، مدیر شرکت Mutitron Automa، قصد دارد پروژه را از شهر بوگور در جاوای غربی آغاز کند. در ژاپن نیز وزارت زمین، زیرساخت، حمل‌ونقل و گردشگری (MLIT) خواهان استفاده از ظرفیت خطوط ریلی برای تحقق اهداف کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ است، اما پیش از اجرای پروژه نیاز به بررسی ایمنی آن دارد.

اکنون اسکودری و تیمش سه سال فرصت دارند تا اثبات کنند خطوط ریلی می‌توانند به نیروگاه خورشیدی تبدیل شوند. این ایده‌ که به‌صورت اتفاقی در ایستگاه رنانس شکل گرفت، شاید شیوه تولید برق خورشیدی را در جهان متحول کند.

م/۱۱۰*

کد خبر 141099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha