بدهی انباشته خودروسازان رکورد زد

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور اعلام کرد که زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار خودرو به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

به گزارش تابش کوثر و به نقل از مهر، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: «تجهیزات و زیرساخت‌های این صنعت به‌شدت فرسوده و عقب‌مانده‌اند.»

وی افزود: «ظرفیت تولید صنعت قطعه‌سازی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، در حالی‌که ظرفیت فعلی خودروسازی تنها ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است.»

محبی‌نژاد تأکید کرد: «نباید این وضعیت به‌عنوان پیشرفت تلقی شود؛ بلکه نشان‌دهنده پسرفت است.»

وی گفت: «برای رسیدن به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، باید سرمایه‌گذاری‌های لازم زودتر انجام می‌شد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.»

وی افزود: «هنوز مشخص نیست قیمت نهایی خودروها چگونه و توسط چه نهادی به ایران‌خودرو و سایپا ابلاغ خواهد شد.»

وی ادامه داد: «گرچه سایپا قیمت‌های پیشنهادی را طبق تأیید وزارت صمت اعلام کرده، اما اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.»

محبی‌نژاد اعلام کرد: «زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده که این رقم هر روز بیشتر می‌شود.»

وی گفت: «بخش زیادی از مطالبات زنجیره تأمین هنوز تسویه نشده و بدهی خودروسازان خصوصی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

وی اضافه کرد: «از مجموع بدهی‌های قطعه‌سازان نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف نشده که بخش عمده آن مربوط به خودروسازان خصوصی است.»

وی افزود: «توان پرداخت بدهی در برخی خودروسازان وجود ندارد و بخش عمده تأمین مالی از طریق اوراق، چک‌های مدت‌دار و روش‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «حتی برخی از چک‌های خودروسازان خصوصی برگشت می‌خورند.»

محبی‌نژاد گفت: «بدهی دو خودروساز بزرگ معادل ۶۰۰ درصد قیمت محصولاتشان است؛ یعنی حدود ۲۵ برابر سرمایه پایه آن شرکت‌ها که نسبت به پارسال افزایش یافته است.»

وی تصریح کرد: «در خردادماه تولید خودرو نسبت به خرداد سال گذشته کاهش داشته و تولید خودروهای سواری با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است.»

وی افزود: «در مجموع سه‌ماهه ابتدایی سال نیز تولید خودرو حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.»

وی گفت: «آمار فعلی نشان می‌دهد شکاف مالی صنعت به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که دلیل عمده آن قیمت‌گذاری دستوری و نبود نقدینگی در بازار است.»

وی افزود: «هم‌اکنون عرضه در بازار وجود دارد اما تقاضای واقعی وجود ندارد و این موضوع به دلیل کاهش توان خرید مردم است.»

وی خاطرنشان کرد: «مواد اولیه صنعت خودرو عمدتاً داخلی هستند اما افزایش قیمت نهاده‌های تولید و تورم باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده است.»

وی گفت: «بسیاری از مردم قادر به خرید خودرو با قیمت کارخانه نیستند و مجبورند از بازار آزاد خودرو تهیه کنند.»

وی افزود: «واسطه‌ها و کسانی که از قرعه‌کشی خودرو بهره‌مند می‌شوند از این تفاوت قیمت سود می‌برند.»

وی در پایان هشدار داد: «اگر تدابیر جدی اتخاذ نشود، بحران بازار خودرو و قطعه‌سازی تشدید خواهد شد.»

م/۱۱۰

کد خبر 141721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha