سردرگمی خلبانان هندی در یافتن سوئیچ سوخت موتور مسافران را به کشتن داد

 گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای ایرو ایندیا که منجر به جان‌باختن ۲۶۰ نفر شد، از سردرگمی خلبانان درباره سوئیچ‌های قطع سوخت موتور و از کار افتادن هم‌زمان هر دو موتور پرده برداشت؛ موضوعی که بزرگ‌ترین سانحه هوایی یک دهه اخیر را رقم زد.

به گزارش تابش کوثر، گزارش اداره تحقیقات سوانح هوایی هند (AAIB) درباره سقوط مرگبار هواپیمای بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر ایرو ایندیا که از احمدآباد عازم لندن بود، نشان داد هواپیما بلافاصله پس از برخاستن دچار کاهش توان موتور شد و ارتفاع خود را از دست داد. 

در این گزارش آمده است که سوئیچ‌های قطع سوخت موتور تقریباً هم‌زمان از وضعیت «فعال» به «قطع» تغییر کردند و این موضوع باعث توقف ناگهانی موتور شد، اما علت این تغییر هنوز مشخص نیست.

طبق داده‌های ضبط‌شده، یکی از خلبانان در آخرین لحظات پرواز پرسیده است: «چرا سوخت را قطع کردی؟» و دیگری پاسخ داده: «من این کار را نکردم.»

سومیت سبهاروال، خلبان ۵۶ ساله هواپیما و مربی ارشد ایرو ایندیا، در مجموع ۱۵ هزار و ۶۳۸ ساعت پرواز داشت. کمک‌خلبان کلایو کوندر، ۳۲ ساله با ۳۴۰۳ ساعت سابقه پرواز بود.

گزارش اعلام کرده سوئیچ‌های سوخت پس از برخاستن هواپیما در فاصله یک ثانیه از هم به حالت قطع تغییر وضعیت داده‌اند. کارشناسان می‌گویند خلبان به‌طور عادی هرگز در حین صعود این سوئیچ‌ها را خاموش نمی‌کند.

«آنتونی بریکهاوس»، کارشناس ایمنی هوانوردی آمریکا، اعلام کرد: «اگر سوئیچ‌ها توسط خلبان حرکت داده شده، سؤال این است که چرا چنین کاری انجام شده است.»

«جان ننس»، کارشناس هوانوردی آمریکا، تأکید کرد: «تغییر حالت این سوئیچ‌ها در زمان برخاستن، عملاً منجر به قطع فوری موتور می‌شود.»

در محل سقوط، سوئیچ‌های سوخت دوباره در حالت فعال یافت شده و نشانه‌هایی از تلاش برای روشن کردن دوباره موتورها قبل از سقوط در ارتفاع پایین وجود داشته است.

وزیر هوانوردی غیرنظامی هند، «رام موهان نایدو»، به رسانه‌های محلی گفت: «ما برای رفاه و سلامت خلبانان اهمیت قائلیم، بنابراین نباید عجولانه قضاوت کنیم و باید منتظر گزارش نهایی باشیم.»

این سانحه چالشی جدی برای برنامه‌های گروه تاتا به‌منظور احیای اعتبار ایرو ایندیا پس از خصوصی‌سازی آن در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.

ایرو ایندیا در بیانیه‌ای ضمن تأیید دریافت گزارش، اعلام کرد با مقامات همکاری می‌کند و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرد.

«اداره ایمنی حمل‌ونقل ملی آمریکا» از همکاری مقامات هندی تشکر کرد و اعلام نمود گزارشی برای اقدام فوری در خصوص هواپیماهای بویینگ ۷۸۷ یا موتورهای ساخت «جنرال الکتریک» صادر نشده است.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز تأکید کرد اولویت این سازمان پیگیری دقیق حقایق و برطرف‌کردن هرگونه خطر احتمالی است.

هواپیما در ارتفاع ۶۵۰ فوتی پس از برخاستن به‌طور ناگهانی کاهش ارتفاع یافت و به ساختمانی در حوالی فرودگاه برخورد کرد. گزارش اعلام کرده هواپیما پیش از برخورد اصلی با ساختمان، ابتدا به چند درخت و یک دودکش زباله‌سوزی اصابت کرده است.

گزارش نهایی این سانحه که ۲۴۲ نفر از سرنشینان و ۱۹ نفر در زمین را به کام مرگ کشید، قرار است طی یک سال آینده منتشر شود.

م/۱۱۰*

کد خبر 141701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha