شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : 8114
حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی گفت: خلوص نیت و همت و تلاش عالی برای رسیدن به هدف نخستین گام در حوزه‌های علمیه و رسیدن به کمال طلبگی است.
به گزارش تابش کوثر به نقل از شفقنا ، مرجع تقلید شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه قم ظهر امروز در جمع گروهی از طلاب حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به کمبود روحانی و مبلغ دینی در بسیاری از مناطق داخل کشور اظهار کرد: باید در این زمینه کوشا باشیم و بتوانیم طلابی مسلط به احکام دین و پاسخگو به شبهات و سوالات را برای اعزام به شهرهای گوناگون تربیت کنیم.

او افزود: امروز در بسیاری از مساجد می‌بینیم که روحانی مستقر حضور ندارد و کمبودها در این زمینه به چشم می‌آیند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت کوچ کردن طلاب از شهر و دیارشان برای تبلیغ دین در دیگر مناطق عنوان داشت: همواره در کشور سربازانی آموزش می‌بینند تا در هنگام تهاجم به دفاع از آب و خاک بپردازند بنابراین لازم است برای دفاع از مرزهای اعتقادی دین اسلام هم سربازان امام زمان(عج) یا همان طلاب را تربیت کنیم.

او ادامه داد: طلابی که وارد حوزه علمیه می‌شوند و به تحصیل علوم دینی می‌پردازند در حقیقت توفیق فراوانی نصیبشان شده و خداوند این راه را پیش رویشان گذاشته است؛ در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم خداوند طالبان علم و دانش را دوست می‌دارد و کسی که در راه کسب دانش جان دهد مانند آن است که در میدان جنگ و جهاد شهید شده است.

این مرجع تقلید اخلاص در عمل را نخستین گام در مسیر طلبگی دانست و تصریح کرد: اگر این امر محقق شود آنگاه رسیدن به قله‌های دانش و معرفت آسان خواهد شد و گام بزرگی برای تحقق این اهداف برداشته می‌شود.

او با بیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه باید بدانند گام در مسیری گذاشته‌اند که قبلا توسط امثال شیخ مفید و شیخ طوسی طی شده است گفت: به همین دلیل باید همت عالی و تلاشی خستگی‌ناپذیر داشته باشید و بدانید که در این مسیر نیازمند جدیت در تحصیل و تهذیب اخلاقی هستید؛ تنبلی و سستی مانعی بزرگ برای تبدیل شدن طلاب به علمای دین خواهد بود.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: عزم و اراده در کار و تحصیل از هوش و استعداد بالاتر است زیرا در گذشته هم دانشمندانی را داشته‌ایم که از هوش و ذکاوت پایینی برخوردار بودند ولی با همتی عالی و تلاشی شبانه‌روزی موفق شدند به قله‌های دانش دست یابند.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل رعایت مسائل اخلاقی و تهذیب نفس از دیگر اموری است که هر طلبه باید آن را سرلوحه برنامه کاری و زندگی خود قرار دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت انتخاب استاد و هم مباحثه‌ای خوب توسط طلاب گفت: احترام به اساتید هم ضروری است و علما این امر را موجب برکت در درس خواندن می‌دانند؛ به یاد دارم روزی شخصی عطری برای علامه طباطبایی آورد ولی ایشان از استعمال آن خودداری کردند و گفتند دو سال است استاد ما مرحوم قاضی رحلت کرده و به همین دلیل از بوی خوش اجتناب می‌کنم و احترام درگذشت او را نگاه می‌دارم.

او در ادامه به ضرورت آموختن ادبیات عربی و فارسی از سوی طلاب اشاره و تاکید کرد: طلاب و روحانیون قرار است با قلم و زبان خود به تبیین معارف دینی و اسلامی بپردازند بنابراین باید در این عرصه‌ها قوی باشند و بتوانند کلامشان را به شیوایی به دیگران برسانند.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: نماز شب بر روی تهذیب اخلاقی هر فرد تاثیر فراوانی دارد و موجب نورانیت او خواهد شد بر همین اساس طلاب هیچ گاه نباید این فریضه را فراموش کنند؛ اهمیت نماز شب به قدری بوده که برخی مراجع گذشته به طلابی که اهل نماز شب نبودند درس نمی‌گفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در خاتمه به اقدام بزرگ امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و مرجع تقلیدی بزرگ در عصر کنونی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان حق بزرگی بر گردن ما، مسلمانان جهان و حتی مظلومان عالم دارند زیرا توانستند با رهبری خود قیام ملت ایران را به سرانجام برسانند و امروز همین انقلاب اسلامی توانسته است پشت دشمنان اسلام و قرآن و مستکبران جهانی را به لرزه در بیاورد و آنها را دچار سردرگمی کند.
https://tabeshekosar.ir/vdcf.ydciw6dyjgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما