جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : 4180
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که ایمان و ولایت شرط شفاعت اهل بیت(ع) هستند، گفت: این ایمان و اعتقاد باید تا زمان مرگ ادامه یابد تا شرط شفاعت شوند.
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه در نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، امتحانات الهی را مورد توجه قرار داد و گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) امتحانات سختی را پشت سر گذاشتند و شیعیان آنها هم در مراتب پایین‌تر، مشکلات فراوانی را باید تحمل کنند، البته شیعه بودن لوازمی دارد که نخستین مورد آن ترک گناه و آراسته شدن به تقواست.
شیعیان به صورت کامل بر اجر و ثواب صبر بر مشکلات واقف نیستند
وی افزود: روایاتی داریم با این مضمون که شیعیان ما نسبت به ما صبر بیشتری دارند؛ در توضیح این‌گونه احادیث باید گفت یکی از دلایل آن است که شیعیان به صورت کامل بر اجر و ثواب صبر بر مشکلات واقف نیستند و اهل بیت(ع) همه آن را می‌دانند و دیگر این‌که بلاها به صورت ناگهانی وارد می‌شوند و آمادگی شیعیان برای مقابله با آنها بسیار کمتر است، از این رو صبر بیشتری را می‌طلبد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر افضل بودن صبر ائمه اطهار(ع) نسبت به سایرین، اظهار داشت: سخت بودن اعمال نسبت به یکدیگر هرچند ملاکی برای برتری آنها محسوب می‌شود اما جزو ضعیف‌ترین آنها است.
تعیین برتری کارها در گرو اخلاص نیت و معرفت صحیح
وی ادامه داد: آنچه در حقیقت برتری کارها را نسبت به یکدیگر تعیین می‌کند خالص بودن نیت و معرفت صحیح است به همین دلیل روایاتی داریم که می‌گویند ضربت شمشیر علی(ع) در جنگ خندق از عبادت انسان‌ها و جن‌ها افضل است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: مؤمنان و خداپرستان در طول تاریخ فراوان بوده‌اند اما یک ضربت شمشیر حضرت علی(ع) از عبادات همه آنها برتر بوده است.
وی معرفت، ایمان و خلوص نیت را از جمله عوامل دخیل در فراوانی ثواب عبادات و اعمال خیر دانست و افزود: تفاوت میان معرفت شیعیان با ائمه اطهار(ع) همچون تفاوت میان زمین تا آسمان است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در دعاها می‌خوانیم که هیچ کس طمع آن را ندارد که به معرفت و جایگاه اهل بیت(ع) برسد و ما نیز می‌گوییم حتی طمع به درک آن مقام را هم نداریم بلکه همین که اهل بیت(ع) مانند ما بشر آفریده شده‌اند و شعاعی از انوار مبارک شان به ما می‌رسد سبب توفیق مان خواهد بود.
محبت حضرت فاطمه معصومه(س) سنگین‌تر از محبت تمام مادران عالم
وی با اشاره به محبت فراوان اهل بیت(ع) نسبت به شیعیان تصریح کرد: می‌توان این‌گونه گفت که اگر محبت همه مادران عالم از آغاز آفرینش آدم تا روز قیامت را یکجا در کفه‌ای از ترازو قرار دهند محبت شخصیتی همچون فاطمه معصومه(س) نسبت به شیعیان واقعی از همه آنها سنگین‌تر خواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: اهل بیت(ع) بهترین دلسوز نسبت به پیروان خود هستند و دوست دارند آنها همواره در راه حق و حقیقت حرکت کنند، این محبت فراوان سبب می‌شود آنها شفیع شیعیان در نزد خداوند باشند و حتی یک «یا علی» یا یک «یا فاطمه» را بدون جواب نگذراند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: شیعیان باید رابطه میان خود و اهل‌بیت(ع) را تحکیم بخشند و اگر این رابطه وجود ندارد آن را به وجود بیاورند وگرنه دنیازدگی و هوس‌‌رانی‌ها به کلی آنها را نابود کرده و ممکن است حتی برخی شیعیان را به جایی برساند که از کار امامان خود ایراد هم بگیرند.
دعای امام زمان(عج) برای شیعیان نشان از اوج محبت حضرت دارد
وی با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) گفت: ایشان فرموده‌اند ما شیعیان خود را هیچ‌گاه فراموش نکرده و در همه احوال همه آنها را به خاطر داریم و برایشان دعا می‌کنیم؛ این امر نشان‌دهنده اوج محبت امام عصر(عج) نسبت به پیروان شان بوده و شیعیان باید این مسأله را افتخاری عظیم برای خود بدانند.
ایمان و ولایت شرط شفاعت اهل بیت(ع)
آیت‌الله مصباح یزدی ایمان و ولایت را شرط شفاعت اهل بیت(ع) دانست و افزود: این امر باید تا زمان مرگ ادامه یابد زیرا چه بسیار افرادی بوده‌اند که تا آن لحظه از این دو عامل بهره‌ می‌بردند اما وقتی مشاهده کردند که همه دلبستگی‌های مادی‌شان را باید از دست بدهند ایمان و اعتقاد به ولایت را از دست دادند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که دارا بودن ایمان و اعتقاد به ولایت سبب قرار گرفتن انسان در ردیف افراد می‌شود که از شفاعت اهل بیت(ع) در روز قیامت برخوردار خواهند بود ابراز داشت: همه ما امید آن را داریم که خداوند به برکت وجود مقدس امام زمان(عج) مسلمانان به ویژه شیعیان را از شر آفات و بلاها حفظ کرده و ما را عاقبت به خیر کند
https://tabeshekosar.ir/vdce.v8ebjh8z79bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما