جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : 4130
آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: برخی گمان می‌کنند بعضی اشخاص چون روزی انسان بزرگی بوده باید تا آخر مورد احترام باشند و به حرفشان گوش کرد و این در حالی است که شمر ذی الجوشن یکی از اصحاب حضرت علی(ع) در صفین بود؛ امام خمینی(ره) بارها فرمودند ملاک حال حاضر افراد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه سه‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با تبریک سالروز میلاد امام حسن(ع) گفت: صلح آن حضرت با معاویه بنا بر شرایط زمانه صورت گرفت و تا زمانی که آن شرایط را درک نکنیم نمی‌توانیم ضرورت آن را هم احساس کنیم.
وی افزود: صلح امام حسن(ع) علاوه بر این‌که اسلام را زنده نگاه داشت زمینه‌ساز قیام عاشورا هم بود؛ اگر ایشان چنین کاری انجام نمی‌دادند دستگاه خلافت اموی چنان اسلام وارونه‌ای را ترویج می‌کردند که امروز دینی به نام اسلام وجود نمی‌داشت.
ائمه(ع) هر یک بنابر شرایط زمانی و مکانی، وظیفه خود را انجام می‌دادند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) هر یک بنابر شرایط زمانی و مکانی وظیفه خود را انجام می‌دادند حتی ممکن است در یک زمان واحد دو معصوم دو تکلیف جدا داشته باشند که نمونه بارز آن رفتار حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) است.
وی با بیان این‌که سه گروه از مسلمانان در عصر رسول خدا(ص) زندگی می‌کردند، اظهار داشت: حضرت محمد(ص) دو سوم شب را به عبادت می‌گذراند و گروه نخست از مسلمانان نیز همراه ایشان همین کار را انجام می‌دادند و در غزوات و سایر جنگ‌ها هم با رشادت و خالصانه حضور می‌یافتند.
آیت‌الله مصباح یزدی دومین گروه از مسلمانان آن دوران را منافقانی دانست که به ظاهر اسلام آورده بودند و عنوان کرد: آنها افکار بسیار خطرناکی داشتند به طوری که حتی مهاجران را سرباران مدینه می‌دانستند و می‌خواستند آنها را بیرون کنند.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: گروهی هم میانه این دو دسته بودند و به قول امروزی‌ها همان قشر خاکستری جامعه را تشکیل می‌دادند؛ این گروه از مسلمانان هر چند نماز می‌خواندند و زکات می‌پرداختند و به جبهه می‌رفتند اما نمازشان با کسالت و بی‌توجهی، زکاتشان با اکراه و اجبار و جهادشان هم بیشتر به صورت کمک به رزمندگان بود و مایل بودند جانشان حفظ شود.
امتحانی بزرگ برای مسلمانان بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)
وی با بیان این‌که پس از رحلت حضرت محمد(ص) مسلمانان در معرض امتحانی بزرگ قرار گرفتند، گفت: در این زمان مسلمانان به دو گروه تقسیم شدند که مبنای این تقسیم‌بندی هم رویکرد آنها نسبت به جانشینی پس از پیامبر(ص) بود.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: آنها که هدف از رسالت پیامبر را هدایت بشر در رساندن مردم به سمت کمال و سعادت می‌دانستند و غایت شان قرب الهی محسوب می‌شد حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه پس از حضرت محمد(ص) قبول داشتند زیرا پیامبر(ص) هم بارها ایشان را به عنوان جانشین معرفی کرده بودند اما در مقابل بسیاری دیگر از مردم جامعه تنها می‌خواستند جامعه یک رییس داشته باشد به همین دلیل شخص دیگری را برگزیدند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به هجوم مردم برای بیعت با حضرت علی(ع) پس از ۲۵ سال ابراز داشت: برخی از اصحاب بدر هم در میان بیعت‌کنندگان حضور داشتند.
خستگی و تحمل ضررهای فراوان مردم سبب قتل عثمان شد
وی خاطرنشان کرد: مردم در زمان خلفای سه گانه ضررهایی را متحمل شده بودند به ویژه در زمان خلیفه سوم، حتی مردم کشورهای دوردست همچون مصر هم از حکومت او خسته شده بودند و همین امر سبب قتل او شد؛ بیعت با حضرت علی(ع) آخرین راه چاره آنها و پذیرش برای خلافت ایشان زیاد بود، اما در منطقه‌ای دور دست از مدینه و کوفه اندیشه دیگری جریان داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که معاویه از سوی خلیفه دوم به شام فرستاده شده بود، گفت: شاید خلیفه دوم فکر می‌کرد با توجه به نفوذ زیاد ابوسفیان در قریش و نیز هوش فراوان معاویه، حکومتش با مشکلاتی مواجه شود و در طول دوران خلافتش کاری به معاویه نداشت و همین امر سبب شده بود معاویه با شیوه دلخواه خود شام را اداره کند و با استفاده از فرصت به دست آمده زمینه‌ای را در مردم ایجاد کرده بود که کاملا مطیع او بودند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پس از به قدرت رسیدن امیرمومنان(ع) مشکل بزرگی به نام معاویه و منطقه‌ای که او بر آن حکومت می‌کرد وجود داشت زیرا علاوه بر این‌که معاویه خود قلبا به اسلام علاقه نداشت مردمش را هم طوری تربیت کرده بود که از اسلام حقیقی اطلاع خاصی نداشتند و همین امر سبب بروز جنگ‌هایی میان حضرت علی(ع) و معاویه شد.
وی ادامه داد: شرایط در آن زمان به گونه‌ای بود که صحابی بزرگی همچون عمار و نیز ۶۰ نفر از اصحاب بدر در لشکر مدینه حضور داشتند.
نزدیکان امام حسن(ع) هم به ایشان توهین می‌کردند
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به کشته شدن صد هزار نفر در جنگ صفین بیان داشت: در عین حال اصحاب واقعی ائمه اطهار(ع) همچون عمار و اصحاب بدر نیز در لشکر امام حسن(ع) حضور نداشتند و گروه دیگری از مسلمانان هم به دلیل رفاه مادی مایل به جنگ نبودند و انگیزه‌ای برای این کار نداشتند و علاوه بر این معاویه توانسته بود با کمک سکه‌های طلا بسیاری از افراد لشکر مدینه را بخرد و حتی نزدیکان امام حسن(ع) هم دل خوشی از او نداشتند و توهین به ایشان عادی شده بود.
وی تدبیر حکیمانه امام حسن(ع) در نگارش صلح‌نامه را مورد توجه قرار داد و افزود: این صلح‌نامه چنان بود که معاویه حتی نتوانست یک روز به آن وفادار بماند در حالی‌که پایبندی به قراردادها در نزد همه گروه‌ها جزو ارزش‌های اخلاقی محسوب می‌شود؛ معاویه با پاره کردن پیمان صلح و بیان هدف اصلی خود که همانا ریاست بر مردم بود خود را رسوا کرد و مردم هم بیدار شدند و مقدمات کار برای قیام عاشورا فراهم شد.
امام حسن(ع) الگوی بارز صبر هستند
استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: باقی ماندن اسلام ناب در گرو تدبیر امام حسن مجتبی(ع) بوده و ایشان توانستند با این اقدام حکیمانه اصل تشیع را حفظ کنند، امام دوم شیعیان در حقیقت الگوی بارز صبر هستند و برای حفظ اسلام خون دل‌ها خوردند.
وی بزرگ‌ترین عامل ضعف اسلام را پایین بودن قدرت تشخیص مردم یا به تعبیر رهبری بصیرت نداشتن جامعه دانست و گفت: بی‌بصیرتی خواص و سطح پایین فرهنگی جامعه سبب می‌شود که چنین بلاهایی بر سر اسلام بیاید.
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از بروز فتنه جلوگیری می‌کند
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید رهبر معظم انقلاب بر کرسی‌های آزاداندیشی را مورد توجه قرار داد و افزود: مردم باید سؤالات و شبهات خود را مطرح کنند و پاسخ شان را بشنوند وگرنه حوادثی همچون فتنه ۸۸ به وقوع می‌پیوندد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که شیاطین از زمینه‌های موجود در اسلام سوء استفاده کرده و برخی مناقب دروغین را ایجاد کردند، اظهار داشت: پس از آن مردم را هم از انتقاد منع کردند و تا امروز برخی علمای اهل سنت اعتقاد دارند اصحاب پیامبر(ص) اشتباه نمی‌کنند، تکفیری‌ها که گمان می‌کنند با کشتن شیعیان به بهشت می‌روند این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که شیعیان به عصمت تمام صحابه اعتقاد ندارند.
ملاک حال حاضر افراد است
وی با اشاره به خطرات فرهنگ عوام‌فریبی و نفوذ آن در تشیع، بیان داشت: برخی گمان می‌کنند بعضی اشخاص چون روزی انسان بزرگی بوده باید تا آخر مورد احترام باشند و به حرفشان گوش کرد و این در حالی است که شمر ذی الجوشن یکی از اصحاب حضرت علی(ع) در صفین بود؛ امام خمینی(ره) بارها فرمودند ملاک حال حاضر افراد است./۹۰۷/پ۲۰۱/ج
https://tabeshekosar.ir/vdcj.texfuqevysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما