جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : 4077
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه جمعه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد گفت: فرجام هر انسانی بستگی به اعمال خودش دارد و اعضای خانواده و اقوامش به واسطه او به بهشت یا دوزخ نمی‌روند.
وی افزود: اگر فرزندانی بخواهند مانند والدین نیکوکار خود به بهشت بروند باید خود با اعمال نیکو شایسته پاداش اخروی باشند وگرنه به واسطه نسبت خانوادگی کسی را به بهشت نمی‌برند.
همه مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان به شفاعت اعتقاد دارند
استاد اخلاق حوزه علمیه شفاعت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همه مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان به این مسأله اعتقاد دارند که شفاعت در روز جزا وجود خواهد داشت؛ روایتی متواتر از حضرت پیامبر(ص) داریم که ایشان فرموده‌اند «من شفاعت خود را برای کسانی که گناهان کبیره مرتکب شده‌اند ذخیره کرده‌ام».
وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها در عالم برزخ از گناهان پاک می‌شوند و اگر اهل ایمان باشند شایسته پاداش الهی خواهند بود اما ممکن است برخی از آنها هرچند ایمان دارند اما گناهانی را مرتکب شده‌اند که حتی برزخ هم نمی‌تواند آن را از بین ببرد بنابراین در روز قیامت حد لازم برای رسیدن به بهشت را کسب نکرده‌اند و در این بین محبت اهل بیت(ع) نورانیتی در آنها به وجود می‌آورد که موجب مزیت آنها شده و حضرت محمد(ص) شفیع آنها خواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اصل این شفاعت را حتی وهابیان هم قبول دارند و حدیث مزبور در کتاب عبدالوهاب آمده است اما می‌گویند شفاعت ویژه قیامت است اما شیعه بر این عقیده است که در دنیا هم می‌توان از شفاعت معصومان(ع) استفاده کرد.
برکات خانواده با ایمان برای فرزندان
وی شفاعت را مختص حضرت محمد(ص) ندانست و تصریح کرد: هرچند شفاعت ایشان بالاتر از سایر شفاعت‌هاست و پیامبر اسلام(ص) کمبودهای سایر پیامبران و اولیای خدا را جبران می‌کند اما شفاعت دیگران در طول شفاعت ایشان قرار دارد؛ در روایت است که حتی معلمان و مؤذنان نیز می‌توانند به واسطه اعمالی که انجام داده‌اند یعنی مطلبی را به دیگران آموخته یا دیگران را به یاد نماز انداخته‌اند، شفاعت کنند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: برکاتی که در یک خانواده با ایمان وجود دارد به فرزندان آنها هم می‌رسد زیرا اگر والدین اهل ایمان و اعمال نیک باشند بر روی فرزندانشان هم تاثیر می‌گذارند.
امام خمینی(ره) نمونه‌ای از برکات خانواده به جامعه است
وی با بیان این‌که نمونه برکات خانواده در یک جامعه هم دیده می‌شود، افزود: به این ترتیب که وجود علمای بزرگ و اولیای خدا در یک شهر و کشور راه صحیح را به مردم هم نشان می‌دهد و فرهنگ دینی شامل مقاومت، صبر، جهاد و ایمان را به آنها می‌آموزد که وجود امام خمینی(ره) در جامعه ایران از همین دست است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به صفات خداوند گفت: پروردگار عالم آبروی مؤمن را در قیامت نمی‌ریزد و گناهان پنهانی آنها را بر همگان آشکار نمی‌کند، اما مجرای رسیدن آنها به بخشش روشن خواهد شد و تنها کسانی که نسبت به حقیقت عناد می‌ورزند خود را رسوا می‌کنند.
همه بهشتیان مهمان حضرت محمد(ص) هستند
وی با بیان این‌که عواطف و احساسات هم در روز قیامت تابع اطاعت و دوستی خداوند خواهد بود خاطرنشان کرد: هیچ کس دلش در روز قیامت برای پدر و مادر کافر خود نمی‌سوزد مگر این‌که آنها اهل ایمان باشند و تنها اندکی کمبود برای رسیدن به بهشت داشته باشند که خداوند در این حالت به دلیل نورانیت بستگانشان آنها را نیز می‌بخشد و به بیان دیگر همه شفاعت‌ها همان طور که گفته شد در طول شفاعت حضرت محمد(ص) بوده و همه بهشتیان مهمان ایشان هستند و این یکی از لذت‌های عمیق روز جزا است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری همه عزت‌ها را در وجود نبی مکرم اسلام(ص) دانست و بیان داشت: دیگران هم اگر عزتی دارند در شعاع نور ایشان بوده و به این امر افتخار می‌کنند.
وی داستان حضرت نوح(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان از خداوند خواست که پسرش را هم نجات دهد اما خداوند با ادبیات ویژه به خود فرمود: «او فرزند تو نیست و جزو خانواده‌ات محسوب نمی‌شود»، در ادبیات الهی نسبت‌های خانوادگی موضوعیت ندارند و وابستگی تنها بر اساس ایمان به خداوند تعیین می‌شود.
شعر نامیدن آیات الهی حربه دشمنان برای گمراه کردن دیگران است
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: برای وارد شدن به بهشت باید ایمان به خداوند داشت و این ایمان دارای درجاتی است که اگر به حد کافی نباشد شفاعت اهل بیت(ع) که ناشی از محبت به آنهاست این کمبود را جبران خواهد کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه‌های کافران برای ایمان به خداوند و منحرف ساختن مؤمنان، گفت: آنها آیات خداوند را شعر می‌نامند و به اهل ایمان می‌گویند دینداری نوعی تحجر و دگر‌اندیشی است، اما مؤمنانی که هرچند مرتکب گناه می‌شوند اما هنوز آنقدر ایمان دارند که نور خداوند در قلب‌هایشان از بین نمی‌رود، مستحق شفاعت قرار می‌گیرند
https://tabeshekosar.ir/vdcj.aexfuqeyasfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما