جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : 4076
ستاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر این که باید در مقابل توهین‌ها و زخم‌زبان‌های دیگران و نیز بلاهایی که نازل می‌شوند مقاومت کند، گفت: صبر برای همه انسان‌ها حتی کامل‌ترین آنها هم مورد نیاز است و آنها به تدریج به مقام نیاز می‌رسند و اصالت و حیثیتی برای خود قائل نیستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به آیاتی که حضرت محمد(ص) را به صبر دعوت می‌کند، گفت: این آیات دو درس بزرگ به ما می‌دهند نخست این‌که صبر برای همه انسان‌ها حتی کامل‌ترین آنها هم مورد نیاز است و آنها به تدریج به مقام نیاز می‌رسند و اصالت و حیثیتی برای خود قائل نیستند و دیگر این‌که مسؤولیت بزرگی بر دوش خاتم‌الانبیاء(ص) گذاشته شده بود.
توصیه انسان به صبر در همه موارد
وی افزود: صبر در همه موارد به انسان توصیه شده و آدمی باید در مقابل توهین‌ها و زخم‌زبان‌های دیگران و نیز بلاهایی که نازل می‌شوند مقاومت کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به یادآوری سرنوشت و کارهای پیامبران پیشین به پیامبر اسلام(ص) در قرآن اظهار داشت: این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) کامل‌ترین انسان‌هاست و ضرورت این زمانی درک می‌شود که دریابیم استفاده از الگو در زندگی اهمیت فراوانی دارد.
مقام پیامبر اسلام(ص) اشرف بر سایر انبیای الهی است
وی ادامه داد: مقام پیامبر اسلام(ص) بالاتر از دیگر انبیاست و به وسیله برخی اعمال همچون فرستادن صلوات، مقام و رحمت ایشان نیز بیشتر می‌شود هرچند پیامبر(ص) در میان ما نباشند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به صفت صبر در همه پیامبران پیشین خاطرنشان کرد: حضرت یونس(ع) هم همین‌گونه بود اما به جایی رسید که از هدایت امت خویش ناامید شد و سرانجام بعد از ترک مردم خود به داخل شکم نهنگ رفت و با توجه به آیات قرآن در می‌یابیم که یونس پس از ترک امتش با حالت خشمگینانه گمان بر این نداشت که خداوند بر او سخت بگیرد ولی عقوبت اشتباهش موجب شد پی به این امر ببرد و توبه کند و خداوند نیز درخواستش را پذیرفت.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: خطاب قرآن کریم به حضرت محمد(ص) چنین است که باید صبر داشته باشی و این صبر نباید مانند آنچه که یونس(ع) انجام داد باشد.
وی تصریح کرد: حقیقت این است که رها کردن امت ترک اولی برای پیامبران بوده و نباید در رسالتی که بر دوش انبیا گذاشته شده ناامیدی نفوذ کند حتی اگر عذابی بر امت نازل شده باشد، اما در برخی مواقع خداوند دستور می‌دهد که پیامبران در هنگام عذاب از میان قوم خویش هجرت کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پیامبر اسلام(ص) دعوت خویش را به صورت کامل انجام داد و کوتاهی نداشت، افزود: با این حال قرآن ایشان را سفارش به صبر و مقاومت در انجام رسالت می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: قرآن کریم خطاب به حضرت محمد(ص) می‌فرماید در مقابل سخنان توهین‌آمیز و تهمت‌های دشمنان صبر و مقاومت داشته باش و از آنان تأثیر نپذیر، آن کس که وظیفه‌ای الهی بر دوش گرفته نباید تحت تأثیر سخنان دیگران قرار گیرد وگرنه گویای این امر است که ایمانش کامل نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستورات ائمه معصومین(ع) نسبت به یارانشان گفت: آن بزرگواران به اصحاب خویش می‌فرمودند هرگاه دیگران شعار مرگ بر شما هم سر دادند ابتدا اعمال تان را به قرآن و کلام خداوند مطابقت دهید و هرگاه یکسان بود به سخن دیگران توجهی نداشته باشید و هرگاه تطابق نداشت به دنبال استغفار و اصلاح باشید.
حضرت محمد(ص) نسبت به دشمنانش هم مهربان بود
وی اظهار داشت: حضرت محمد(ص) آنقدر نسبت به رسالت خویش و هدایت مردم مشتاق بود که از ایمان نیاوردن آنها بسیار ناراحت می‌شد تا جایی که آیاتی نازل شد با این مضمون که لازم نیست این چنین خود را ناراحت کنی بلکه وظیفه خود را انجام بده، اما ایشان هیچگاه به دلیل این‌که مورد توهین واقع می‌شد ناراحت نشدند.
صبر در نماز یکی از مهم‌ترین تأکیدات قرآن است
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که نبی مکرم اسلام(ص) تا آن حد مهربان بود که حتی نمی‌خواست مخالفان و دشمنانش سرنوشتی چون دوزخ داشته باشند تصریح کرد: خداوند خطاب به ایشان فرمود این‌گونه افراد را رها کن و خود را بیش از این مشغول و غمگین نکن.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود تأکیدات قرآن درباره صبر را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از انواع مهم مقاومت، صبر برای انجام عبادات است و در این میان یک عبادت به صورت ویژه مورد اشاره قرار گرفته است.
وی ادامه داد: خداوند حضرت محمد(ص) را مخاطب قرار می‌دهد و به ایشان می‌فرماید نهایت صبرت را در مورد نماز داشته باش و اعضای خانواده‌ات را نیز به این کار امر کن و این توصیه اکید برای آن است که مسلمانان و مؤمنان نماز را مورد توجه قرار دهند وگرنه پیامبر اکرم(ص) این ویژگی را داشتند و عاشق نماز بودند.
https://tabeshekosar.ir/vdci.ya5ct1auqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما