جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : 3986
آیت الله مصباح یزدی گفت: در قرآن کریم می‌خوانیم برخی پیامبران به مقام امامت هم رسیده‌اند و دلیل این امر هم از سوی خود قرآن آورده می‌شود که همان صبر پیشه کردن آن انبیای الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد مفهوم قرآنی حکمت را مورد توجه قرار داد و گفت: برهان‌های الهی همان حکمت هستند.
انسان برای رسیدن به سعادت نیازمند نفس قوی و عالی‌مرتبه است
وی افزود: این‌که آدمی صرفا به دلیل آدمیت خود در برابر انگیزه‌های الهی مقاومت و صبر داشته باشد کافی نیست و انسان برای رسیدن به سعادت نیازمند نفس قوی و عالی‌مرتبه است.
استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) از روش‌های گوناگون مردم را به صبر و مقاومت دعوت می‌کردند و صبر را هم در انواع و اقسام آن یعنی در مقابل انگیزه‌های گناه، مصائب و بلایا و عبادت تقسیم کرده‌اند.
وی ادامه داد: انسان بر اساس عقل خویش هر آنچه را به نفعش باشد انجام می‌دهد و از مواردی که به او آسیب می‌رسانند دوری می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دلایل خداشناسی و لزوم آن اظهار داشت: متکلمان از دو روش این ضرورت را اثبات می‌کنند، نخستین دلیل این است که اگر خطری احتمالی انسان را تهدید کند و آن هم خطر همیشگی نرفتن به دنبال دین حق، باید آن را جست‌وجو کند و دیگر این‌که شکر منعم هم واجب است و بنابر هر دو دلیل انسان باید به معرفت‌الله بپردازد.
صبر در برابر مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها اجر و ثواب بیشتری دارد
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) صبر در برابر مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: حقیقت این است که بی‌تابی و جزع و فزع در مقابل چنین مواردی دردی را دوا نمی‌کند و حتی صبر در این‌گونه حالات اجر و ثواب و اثرات بیشتری خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بیان موارد کلی تأثیر چندانی بر روی آدمی نمی‌گذارند گفت: دلایل برای انسان‌ها باید عینی‌تر و جزئی‌تر باشند تا تأثیرگذاری بیشتری هم داشته باشند به همین دلیل قرآن کریم و روایات بجا مانده از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) منفعت‌های عینی‌تری را برای کارهای نیک برشمرده‌اند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که هرگاه قرآن کریم نمونه‌های مصداقی نعمت‌های بهشتی را ذکر می‌کند تأثیر بیشتری نسبت به مواردی که خیر کثیر یا کبیر را بیان کرده دارد، ابراز داشت: کسانی که محبت خداوند را درک کرده باشند هیچ محبت دیگری را بر آن ترجیح نمی‌دهند و دوست دارند همان‌گونه که خود عاشق خدا هستند خداوند هم آنان را دوست بدارد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: در قرآن کریم می‌خوانیم برخی پیامبران به مقام امامت هم رسیده‌اند و دلیل این امر هم از سوی خود قرآن آورده می‌شود که همان صبر پیشه کردن آن انبیای الهی است، این نوع بیان درجات انبیا در واقع به صورت غیرمستقیم تشویقی برای مؤمنان است تا صبر را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.
وی با بیان این‌که این تشویق‌ها در روایات در ابعاد وسیع‌تری عنوان شده‌اند، گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) فوایدی را برای صبر ذکر کرده‌اند که در همین دنیا و حتی نصیب کافران نیز می‌شود.
اخلاق اسلامی بر پایه محبت و قرب به خداوند بنا شده است
آیت‌الله مصباح یزدی تفاوت اخلاق در اسلام و مکتب‌های بشری را مورد توجه قرار داد و افزود: اخلاق دینی تنها بر پایه دوستی خداوند و قرب الهی بنا شده و این امر در حقیقت تفاوت اصلی میان اخلاق مادی و اخلاق دینی محسوب می‌شود.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که خداوند برخی وعده‌ها را در رابطه با پاداش‌های مادی در همین دنیا برای بعضی کارها داده است، ابراز کرد: از جمله این مسائل می‌توان به جهاد اشاره کرد که با این‌که عبادتی خالصانه و تنها برای خداست اما غنیمت‌هایی را نیز در همین دنیا برای آن وعده داده‌اند.
وی این نوع وعده دادن را کثرت لطف الهی دانست و تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد خداوند از همه طرق در راستای جذب بندگان بهره می‌برد اما در مراحل بعدی رشد و کمال رسیدن به مقام قرب الهی است که انسان‌ها را در مسیر حقیقت استوار و محکم می‌کند.
صبر دارای جزای اخروی و پاداش در همین دنیاست
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به فواید مادی صبر در این دنیا خاطرنشان کرد: صابران در همین جهان هم به موفقیت در امور نائل می‌شوند و این یکی از فواید مادی مقاومت است، روانشناسان و حتی آن دسته از انسان‌ها که به معنویات هم اعتقادی ندارند برای مقابله با مشکلات توصیه می‌کنند که با واقعیت‌های زندگی باید کنار آمد و آنها را پذیرفت.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که خودکشی برخی افراد نشانه ضعف ایمانی آنها است، ادامه داد: این کار بدون منطق زمانی صورت می‌گیرد که فرد هیچ امیدی به خداوند و آینده خویش در جهان آخرت هم ندارد و دست به خودکشی می‌زند درحالی‌که اگر رضایت الهی را در نظر بگیرد و امید داشته باشد هیچ گاه چنین کاری نمی‌کند.
وی با بیان این‌که بیشتر افراد باایمان با شنیدن و درک ثواب و اجر اخروی، صبر پیشه می‌کنند، بیان داشت: فواید مادی‌ای هم که برای صبر ذکر شده می‌تواند این افراد را در حقیقت‌جویی و رسیدن به کمال یاری دهد
https://tabeshekosar.ir/vdch.6nxt23nw-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما