جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : 3311
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: رشد و احیای علوم عقلی در حوزه های علمیه و در کشور ما از جمله برکات امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، طی سخنانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش ملی حکیم طهران که در سالن جلسات این موسسه برگزار شد، با اشاره به وسعت معارف اسلامی که رشته های مختلف علوم و معارف را در خود جای داده است، اظهار داشت: تحقیق درباره علوم عقلی به ویژه فلسفه و حکمت اقتضا می کند که نیروهای فراوانی در سطوح مختلف به کار گیری شود تا حق این معارف اسلامی با توجه به شرایط زمانی و مکانی به خوبی ادا گردد.

وی با بیان این که علم و معارف مربوط به حقیقة الحقایق از شریف ترین ابعاد معارف اسلامی است، افزود: این بخش از معارف اسلامی در طول تاریخ اسلام و تشیع مواجه با دشواری ها و بی مهری هایی بوده است که نتیجه آن، محرومیت بسیاری از مستعدین از درک این دسته از معارف شده است.

عضو خبرگان رهبری همچنین اضافه کرد: این در حالی است که حقیقتاً استعدادهای بسیار درخشانی در این رشته ها وجود داشته، ضمن آن که خدمات چشم گیری نیز در این حوزه انجام شده است که نمونه بارز آن متن الهیات شفا شیخ الرییس است که بعد از هزار سال هنوز هم مهم ترین متن الهیات در جهان اسلام به شمار می رود.

وی با بیان این که وجود بزرگانی چون ابن سینا، ملاصدرا، شیخ اشراق و دیگران و به ویژه میراث آنان بهترین نعمت برای امثال ماست، خاطرنشان کرد: شخصیتی چون مرحوم ملاصدرا کسی بود که نقطه عطفی در علوم و معارف فلسفه و حکمت ایجاد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در هیچ کشور اسلامی همچون ایران از دیرباز فلسفه و حکمت این گونه رواج نداشته و به نقطه اوج خود نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه در برهه های زمانی مختلف ، بی مهری هایی نسبت به علوم عقلی صورت گرفت که در این میان شاید قصور و کوتاهی برخی از اهالی این علوم نیز در این بی مهری تاثیر گذار بوده باشد.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: هر کدام از بزرگان حکمت و فلسفه ما نابغه‌هایی بوده اند که تحولات عمیقی در علوم عقلی ایجاد کرده اند که این تحولات زمینه ساز رشد انسانیت بوده است.

وی با تاکید بر این که آنچه موجب رشد علم می شود، تضارب آراست، افزود: در مسایل علمی تا نظر مخالف و نقد و مناقشه وجود نداشته باشد ، علم رشد نمی کند اما با این حال متاسفانه یکی از آسیب ها در زمینه رشد و توسعه علم این بوده که برخی ، دانشمندان علوم عقلی را تکفیر می کرده اند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که رشد و احیای علوم عقلی از جمله برکات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف امروز روحانیت حفظ و احیای میراث گذشتگان در عرصه علوم عقلی است چرا که حفظ آثار بزرگان ، به منزله شکر نعمتی است که در اختیار داریم.

وی در خاتمه بیان داشت: بزرگانی چون حضرات آیات جوادی آملی و حسن زاده آملی که عمری را برای افزودن بر میراث علوم عقلی ما کشیده اند، بر ما حق استادی دارند و ما باید قدردان زحمات این بزرگان باشیم.
https://tabeshekosar.ir/vdcj.vetfuqetvsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما