يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ , 16 Jun 2024
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 23593
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: رهبری اعضا در مسیر صحیح و غلط بر عهده زبان است، ائمه هدی و پیامبر اسلام اهمیت بسیاری به مسأله زبان می دادند در حالی که انسان ها این مسأله را ساده می گیرند؛ امام علی(ع) می فرمایند معیار شخصیت انسان زبان او است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پنجشنبه شب در پانزدهمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل ۱۶ این دعا فرمود خداوندا به من توفیق بده زبانم را اصلاح و در مسیر هدایت به کار بیندازم.

وی افزود: عده ای مایل هستند سیر و سلوک الی الله داشته باشند، منظور از سیر و سلوک این است که انسان ها مراحلی از خودسازی را داشته باشند تا به خدا نزدیک شده تا چشم حقیقت بین آنان باز شود و حقایقی را که دیگران توان دیدن آن را ندارند آنان ببینند و مکاشفاتی داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسیر سیر و سلوک از توبه آغاز می شود، اظهار داشت: اگر انسان می خواهد به قرب خدا برسد و چشم حقیقت بین او باز شود و از عبادات لذت ببرد نخست باید با آب توبه خود را بشوید.

وی ادامه داد: گام دوم و پس از توبه در مسیر سیر و سلوک اصلاح زبان است، انسان نباید سخن های بی معنا بگوید و از غیبت، تهمت، آزار دیگران و سخن دروغ باید پرهیز داشته باشد؛ اصلاح زبان کلید اصلاح دیگر اعضا است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام علی(ع) ابراز داشت: حضرت می فرمایند ایمان کسی مستقیم و صاف نمی شود تا زمانی که قلب او صاف شود، همچنین قلب انسان تا زمانی که زبان او صاف نشود مستقیم و صاف نمی شود؛ بنابراین انسان باید نخست زبان سپس قلب خود را صاف و در ادامه ایمان خود را تقویت کند.

وی عنوان کرد: امام باقر(ع) می فرمایند زبان کلید هر خیر و شر در عالم دنیا است که همه خیرها و شرها را می توان به وسیله آن انجام داد، سزاوار است انسان مؤمن همانگونه که طلا و نقره و اموال را حفظ می کند زبان خود را نیز حفظ کند؛ سارقان زبان نباید انسان را وادار کند که هر چه می خواهد بر زبان خود جاری کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره زبان اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت فرمود زمانی که صبح می شود تمام اعضا به سراغ زبان می روند و می گویند ای زبان اگر تو به مسیر صحیح بروی همه اعضا به دنبال تو می آیند اما اگر تو راه نادرست را در پیش بگیری دیگر اعضا نیز در مسیر نادرست قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: رهبری اعضا در مسیر صحیح و غلط بر عهده زبان است، ائمه هدی و پیامبر اسلام اهمیت بسیاری به مسأله زبان می دادند در حالی که انسان ها این مسأله را ساده می گیرند؛ امام علی(ع) می فرمایند معیار شخصیت انسان زبان او است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انسان ها در ارتباط گیری باید به زبان طرف مقابل توجه داشته باشند، گفت: باید با الهام گرفتن از کلام ائمه طاهرین(ع) در ماه مبارک رمضان زبان ها را اصلاح کنیم تا شاهد تفاوت زندگی ها باشیم.
https://tabeshekosar.ir/vdcbfsb5.rhbf9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما