يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : 1826
حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، از استادان و مربیان قرآن کریم خواست از روش استاد قرائتی الگو برداری کنند.
الگو برداری از روش آقای قرائتی /اثر قرآنی شدن جامعه کم شدن گناه و نافرمانی خداوند است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، پنج‌شنبه شب در دیدار اعضای اتحادیه تشکل‌های قرآنی سراسر کشور گفت: قرآن معجزه پیامبر گرامی اسلام است، اما این سؤال مطرح است که چرا معجزه پیامبر اسلام از جنس کلام است.
وی افزود: پیامبر(ص) افزون بر قرآن معجزات دیگری نیز داشته است، قرآن این موضوع را تصریح می‌کند، اما قرآن معجزه اصلی پیامبر(ص) است.
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که اگر انبیا معجزه‌ای نامتناسب با ویژگی‌های زمان می‌آوردند،‌ مردم آن را سحر می‌خواندند،‌ اضافه کرد: در زمان حضرت مسیح(ع) پیشرفت‌هایی در طب وجود داشت و ایشان ناچار بود که معجزه‌ای در طب و متناسب با آن زمان بیاورد.
وی زمان رسول خدا(ص) را زمان فصاحت و بلاغت خواند و افزود: خدا نیز معجزه را از جنس کلام قرار داد، نبوت پیامبر اکرم(ص) نبوت جاودانه است، نبوت جاودانه، معجره جاودانه می خواهد.
حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: رسول گرامی(ص) به دو نیم شدن ماه یا شفا دادن بیماران اکتفا کرده بود، امروز دست ما خالی بود و دلیلی برای نبوت پیامبر نداشتیم،‌پیامبر اسلام(ص) معجزه‌ای را آورد که در همه زمان‌ها جاودانه باشد و افتخار ما این قرآن است.
خط کنونی قرآن دارای اشکالاتی است و باید اصلاح شود
وی اظهار داشت: قرآن باید خوانده شود،‌ خط قرآن باید قابل خواندن باشد، خطی که ۱۴ قرن کاتبان قرآن نوشته‌اند محترم است اما در این زمان نیز باید خطی متناسب با ویژگی‌های این زمان به وجود آورد.
این مرجع تقلید‌ خاطرنشان کرد: باید نخبگان و عالمان امت اسلام اجتماع کنند و خطی را برای نوشتن قرآن به وجود بیاورند، زیرا خط کنونی قرآن اشکالاتی دارد و محققانی مانند استاد معرفت ۷۰۰ اشکال به خط عثمان طه گرفته‌اند و این خط چندان برای قرائت قرآن مناسب نیست.
وی گفت: قرائت قرآن نیز باید با صوت زیبا باشد، البته نباید فقط به تقلید اساتید مصری پرداخت بلکه باید در این زمینه نوآوری صورت بگیرد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که پس از روخوانی و قرائت قرآن باید با مفاهیم قرآن آشنا شد،‌ ابراز داشت: در آغاز آشنایی با مفاهیم قرآن باید از سوره‌های کوچک قرآن آغاز کرد و به ترتیب به تفسیر سوره‌های مختلف قرآن پرداخت.
وی تصریح کرد: باید قرآن در سفره همگان حضور داشته باشد،‌ وظیفه دولت است که در این زمینه قدم بردارد و قرآن را در تمام قشرها رواج دهد، یکی از راهکارهای تحقق این امر، آموزش قرآن در سال‌های دبستان و راهنمایی است.
این مرجع تقلید‌ با بیان این‌که باید با استفاده از تشکیلات قرآنی و تجربیات بزرگان قرآن را به میان جامعه کشاند، اظهار داشت: یکی از آثار قرآن این است که انسان را از گناه باز می‌دارد، اثر قرآنی شدن جامعه کم شدن گناه و نافرمانی خداوند است.
وی اضافه کرد: برای استفاده از مفاهیم قرآن نیاز به کسانی است که با صرف و نحو آشنا باشند و بتوانند دیگران را با مفاهیم قرآنی پیوند زنند.
حضرت آیت‌الله سبحانی‌ با تأکید بر استفاده از تفسیر در یادگیری و آموزش مفاهیم قرآن ابراز داشت: در جامعه ما نیز دو تفسیر معروف، المیزان و تفسیر نمونه وجود دارد که از بهترین تفسیرهای امروزین جامعه شیعی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش قرآن به نوجوانان باید از مدارس شروع شود، باید استادان قرآنی در فعالیت‌های آموزش و پروش حضور یابند و همانند حجت‌الاسلام والمسملین قرائتی به آموزش قرآن بپردازند، زبان آقای قرائتی زبانی است که همگان می‌فهمند و این باید برای سایر مربیان و استادن قرآنی الگو شود
https://tabeshekosar.ir/vdci.razct1avqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما