يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : 1766
در آن زمان اخذ مجوز نشریه بسیار دشوار بود و با توجه به محدودیت ها، تصمیم گرفتیم، مجله به صورت پنهانی منتشر شود و اگر از طرف رژیم ایرادی گرفته شد، بگوییم در حال نشر کتابی هستیم که درس‌هایی از مکتب اسلام در آن تحریر شده است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله جعفر سبحانی، روزگذشته در دیدار با دست اندرکاران همایش "تجلیل از نیم قرن انتشار نشریه مکتب اسلام" با اشاره به روند راه اندازی این نشریه، گفتند: مجله "مکتب اسلام" برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ منتشر شد و همچون نوری در تاریکی درخشید.

ایشان با بیان این که در آن زمان نشریه‌ قابل توجهی در زمینه دینی وجود نداشت، افزود: نیم قرن پیش تنها نشریه‌ای که تا حدودی می‌شد از آن به عنوان یک نشریه مطلوب یاد کرد. نشریه "ندای حق" بود، ولی با این وجود نمی‌توانست خواسته‌های جوانان را اشباع کند.

بازاریان متدین به قم آمدند ...

این مرجع تقلید ادامه دادند: با توجه به این که نشریات آن مقطع زمانی معمولا به رژیم شاهنشاهی وابستگی بسیاری داشتند، جمعی از بازاریان متدین از تهران به قم آمدند و درخواست کردند که مجله‌ای دینی منتشر شود.

معظم له با بیان این که بازاریان از نشر این مجله به صورت مالی حمایت می‌کردند، افزودند: مقرر شد کسانی که دستی بر قلم داشتند، نسبت به نوشتن مقالات اقدام کنند.

هیئت تحریریه

حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کردند: به اتفاق آیات عظام مکارم شیرازی، امام موسی صدر و دیگر شخصیت‌های علمی مانند آیت‌الله دوانی، شهید مطهری و شهید بهشتی و چند تن از دیگر نویسندگان، کار نوشتن مقاله را آغاز کردیم.

ایشان اضافه کردند: در یک سال اول، مقالات گوناگون نوشته و به نقد و بررسی گذاشته می‌شد، تا این که توانستیم مقالات پرمحتوا و غنی را به رشته تحریر در آوریم

این مرجع تقلید با بیان این که اخذ مجوز نشریه در آن زمان بسیار دشوار بود، گفتند: با توجه به محدودیت ها، تصمیم گرفته شد، مجله را به صورت پنهانی منتشر کنیم و در صورتی که از طرف رژیم ایرادی گرفته شد، بگوییم در حال نشر کتابی هستیم که درس‌هایی از مکتب اسلام در آن تحریر شده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به استقبال گسترده‌ ای که از انتشار نشریه "مکتب اسلام" صورت گرفت، یادآور شدند: برای نخستین بار هزار جلد از این مجله به چاپ رسید که در روزهای بعد تقاضا افزایش یافت؛ به صورتی که پس از گذشت چند سال روزانه ۱۱۸هزار جلد از این مجله به چاپ می‌رسید.

حمایت های آیت الله العظمی بروجردی(ره)

معظم له به اقتدار مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی اشاره و بیان کردند: تا زمانی که این عالم برجسته در قید حیات بودند، از این مجله به صورت جدی حمایت می‌کردند و رژیم شاهنشاهی نمی‌توانست نسبت به این موضوع اعتراض کند.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی از وقایع پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی، ابراز داشتند: پس از رحلت ایشان، مسئله ۱۵ خرداد پیش آمد و مجله "مکتب اسلام" نسبت به انتشار نظریه آقایان اقدام کرد؛ البته مسئله تنها به این روز ختم نشد، بلکه برای روز ۱۷ دی‌ماه نیز که جشن بی‌حجابی گرفته شد، مقاله‌ای به چاپ رسید که منجر به توقیف یک ساله نشریه شد.

بیش از نیم قرن انتشار

ایشان با اشاره به این که علما همواره از حامیان نشریه "مکتب اسلام"بودند، گفتند: اکنون با وجود این که بیش از نیم قرن از انتشار نشریه "درس‌هایی از مکتب اسلام" می‌گذرد و نویسندگان آن در طول سه نسل تغییر کرده‌اند، اما هنوز به دلیل اخلاصی که در این نشریه وجود داشته و دارد، به میراثی ماندگار تبدیل شده است.

تاکید بر لزوم تدوین دائرة المعارف

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران همایش "تجلیل از نیم قرن انتشار درس هایی از مکتب اسلام" تاکید کردند" نشریه "مکتب اسلام" نیازمند یک دایرة المعارف است.

اسفند ماه؛ زمان برگزاری همایش

در ابتدای این دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم درخصوص برگزاری همایش "تجلیل از نیم قرن انتشار مکتب اسلام" و برگزاری چندین جلسه هماهنگی بین اعضای کمیته همایش، گفت: در این جلسات مقرر شد که این همایش اسفندماه سال جاری با هدف بزرگداشت و تجلیل از بنیانگذاران این نشریه، مخاطبان فعال و همچنین کسانی که این نشریه را در سراسر کشور توزیع می کردند، برگزار شود.

سید مرتضی اسماعیلی طبا با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این همایش، افزود: درنظر داریم با برپایی نمایشگاهی از آرشیو این نشریه، اسناد و نامه های مخاطبان به نشریه را در حاشیه همایش در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

وی همچنین تهیه نرم افزاری از آرشیو نشریه "مکتب اسلام"، جمع آوری مقالات و خاطرات از سراسر کشور و چاپ آن در قالب کتاب و همچنین رونمایی از تمبر یادبود این نشریه را از دیگر برنامه های این همایش عنوان کرد.
https://tabeshekosar.ir/vdcb.0b8urhbz0iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما