شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : 1489
حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: علامه محمد ابراهیم کلباسی از محضر اساتید بزرگی چون محقق بهبهانی، بحرالعلوم و کاشف‌الغطا بهره برده و شاگردانی همچون میرزای شیرازی را تربیت کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید، شامگاه امروز ۹ آذرماه در دیدار اعضای ستاد نکوداشت علامه محمد ابراهیم کلباسی مشهور به حاجی کلباسی طی سخنانی با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشتند: قرآن کریم درباره مرگ افراد به دو نوع یاد کرده است قسمت اول آن است که وقتی شخصی می‌میرد به مرگ یک فرد تعبیر شده و در بخش دوم به مرگ یک جمع تعبیر شده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه دادند: می‌توان گفت که وجود برخی از افراد در جامعه به قدری تاثیرگذار است که مرگ آنها به مثابه مرگ جمع یاد شده است.

معظم‌له اضافه کردند: از آیات قرآن برداشت می‌شود که مرگ علما نیز به مثابه مرگ جمع بوده و فوت این بزرگواران به گفته قرآن کاستن بخشی از زمین است.

ایشان تاکید کردند: البته عده‌ای از علما وجود دارند که با فعالیت‌‌های خود اندیشه‌ای را در جامعه ایجاد و موجی را به راه انداخته‌اند.

این مرجع تقلید با بیان این که مرحوم علامه کلباسی از زمره چنین علمایی هستند، تصریح کردند: برای شناخت این بزرگوار، مراجعه به اساتید و شاگردانش حکایت از سطح علمی و شخصیتی ایشان دارد؛ به طوری که ایشان از محضر اساتیدی چون محقق بهبهانی، بحرالعلوم و کاشف‌الغطا بهره برده و شاگردانی چون میرزای شیرازی را تربیت کرده است.

علامه کلباسی هرگز از مسائل اجتماعی غافل نشد

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه ابراز داشت: این عالم ربانی علی‌رغم دارا بودن ابعاد مهم علمی و اخلاقی، هرگز از مسایل اجتماعی غفلت نکرد و همواره یکی از مبارزان علیه فرق انحرافی بودند.

معظم له با تاکید بر لزوم معرفی مراجع و علمای گذشته به نسل جوان، یادآور شدند: علامه حاجی کلباسی یکی از عارفان بزرگی بودند که فرزندان ایشان نیز مسیر پدر را ادامه داده و آثار برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشتند که این کتب باید چاپ و در اختیار جامعه علمی و دینی کشور قرار گیرد تا ضمن آشنایی نسل جدید با علمای گذشته، چراغ راهی برای طلاب جوان باشند.

در ابتدای این دیدار، علی کلباسی، مدیر کل صدا و سیمای استان اصفهان و دبیر اجرایی ستاد نکوداشت علامه کلباسی، گزارش از فعالیت ها و برنامه های این ستاد ارائه داد.
https://tabeshekosar.ir/vdcd.j0f2yt0ona26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما