شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : 12077
به گزارش تابش کوثر ، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، ‌چهارشنبه پس از نماز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) در جلسات تفسیر خود به تفسیر سوره مبارکه طلاق پرداخت و گفت: اگر کسی همسر خود را طلاق دهد، گناه بسیار بزرگی را مرتکب شده است اما گاه چاره‌ای نیست و عقلا به این مطلب حکم می‌کنند.

وی افزود: امام حسین(ع) در بیانی با این مضمون می‌فرمایند کسی که زن خود را طلاق دهد، همچون کسی است که زنده زنده رگ‌های او را از بدنش جدا کنند،‌ طلاق‌هایی که واقع‌شده برای این است که گذشت، ایثار و فداکاری رخت بربسته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که زندگی باید شیرین و سالم باشد و نباید زندگی‌هامان را تلخ کنیم، اظهار کرد: زندگی‌های ما باید چشم و هم چشمی شده و این تجمل‌گرایی ما را به خطر می‌اندازد.

وی ابراز کرد: در شعری منسوب به امام علی(ع) که انسان را دچار ضعف اعصاب می‌کند و انسان را وامی‌دارد که در برابر هر کس و ناکس آبرویش را ببرد و پول‌ها را از بین می‌برد و فرد را بنده دیگران می‌کند، فضول‌العیش یعنی همان تجمل‌گرایی است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: افراد باید به حق خود قانع باشند، انسان قانع عزیز است، انسانی که قانع نیست دچار چشم و هم‌چشمی می‌شود و این خرج و مخارج بسیار یکی از اثرات سوء آن طلاق است.

وی با بیان این‌که باید هنگامی که بحث طلاق برای زن و شوهر پیش می‌آید، یک شورای اختلافی پیش می‌آید،‌ ادامه داد: باید یک شورای مشورتی به وجود بیاید، اکنون در دادگستری‌ها یک شورای حل اختلاف به وجود آمده است که از هدف خود دور شده است.

رییس حوزه علمیه ادامه داد: قرآن به طور مستقیم درباره شورای حل اختلاف آیه مستقیم دارد،‌ خداوند می‌فرماید تعدادی از خویشان خانواده زن و تعدادی از خویشان خانواده مرد باید حضور بیابند زیرا خداوند می‌فرماید «إِن یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا»، یعنی اگر قصد اصلاح داشته باشند، بین آن دو موفقیت حاصل می‌شود.

وی گفت: قرآن درباره واقع نشدن طلاق پافشاری دارد، گاه هنگامی که شورای حل اختلاف میان دو خانواده تشکیل می‌شود، خانواده زن یا خانواده مرد هر دو دامن به آتش اختلاف می‌زنند و به جای این‌که آتش اختلاف را خاموش کنند آتش را شعله‌ور می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: یکی دیگر از دلایل ۸۰ درصد طلاق عشق‌های ناسالم است، از امام صادق(ع) درباره عشق پرسیده شد و ایشان آن را یک مرض سودایی دانستند، بیشترین محبت باید محبت خداوند باشد و با وجود محبت خداوند عشق معنا پیدا نمی‌کند.

وی عشق‌های ناسالم را به یک نوع احساسات بی‌دلیل تعبیر کرد و افزود: گاه دیده می‌شود که مردی داماد و نوه و نتیجه دارد اما حاضر است همه زندگی را به هم بریزد تا به اصطلاح به عشق خود دست یابد، یا گاه زن دارای خانواده دچار رفت‌وآمدهای بی‌جا شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه وجود تلفن‌های همراه و استفاده ناسالم از آن را یکی دیگر از عوامل طلاق دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه این موبایل‎ها برای یک عده لانه شیطان شده است و دست همه هم هست، طلاق برای یک عده همچون کاسبی شده است، مهریه سنگین می‌گذارد و یک ماه بعد داماد را وادار به طلاق می‌کند و مهریه‌اش را می‌گیرد که جلوی این کار نیز باید گرفته شود
منبع : خبرگزاری رسا
https://tabeshekosar.ir/vdcguz9q.ak9xu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما