شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب : 11910
به گزارش  خبرگزاری رسا ، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، سه‌شنبه پس از نماز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) با تأکید بر جلوگیری از فساد اقتصادی، اداری و اخلاقی در جامعه و در شأن نظام نبودن این فساد‌ها گفت: جمهوری اسلامی هدیه عجیبی از جانب خداوند به ما بود، ۱۴۰۰ سال بود درصدد بودند که جمهوری اسلامی را اجرا کنند، اما نتوانستند.
رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در زمان ما به دست آن مرد بزرگ، حضرت امام خمینی(ره) خداوند لطف کرد و جمهوری اسلامی پدید آمد، اما ما قدر این نظام را هنوز نشناخته‌ایم و کارمان به جایی رسیده است که در کشور و جامعه فساد اداری، اقتصادی و اخلاقی وجود دارد.
وی در این جلسه به تفسیر آیه ۱۷ سوره مبارکه تغابن «إِن تُقْرِضُوا۟ ٱللَّهَ قَرْضًا حَسَنًۭا یُضَـٰعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَٱللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ» پرداخت و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید اگر در راه خداوند قرض‌الحسنه دهید، برای شما آن را دو چندان کند و شما را بیامرزد، و خداوند قدردان بردبار است‌.
وی افزود: اگر مثلا قدرت خرید فرد ۳۰۰ تومان است و این قدرت خرید کم است، اگر فرد قرض الحسنه دهد بر اساس این آیه خداوند قدرت خرید فرد را به ۶۰۰ تومان ارتقا می‌دهد، یعنی خداوند آن را دو برابر می‌کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که قرآن و قانون مواسات در دین اسلام می‌گوید که فرد باید کارگشا باشد، اظهار کرد: فرد اگر صدقه بدهد، مثلا جهیزیه بدهد اما خداوند برای این‌که قرض‌الحسنه راه بیفتد می‌گوید من ۱۸ برابر ثواب قرض‌الحسنه را می‌دهم.
وی بیان کرد: افزون بر برکت مال و حفظ از بلا خداوند کاری می‌کند که انسان نیازی به دوا و دکتر نداشته باشد، قرض‌الحسنه یعنی هیچ چیزی اضافه بر آن مال نگیرند، یک میلیون بدهد، یکسال بعد همان یک میلیون را پس بگیرد.
حضرت آیت‌الله مظاهری با انتقاد از وضعیت بانک‌های کشور ادامه داد: این‌که در بانک‌های کشور درست شده قرض منهای سود، این‌ها کلاه شرعی است، از نظر فقها اختلاف است، نظر حضرت امام(ره) این است که قرض‌الحسنه در بانک‌ها دو تا دروغ است، یکی هم کلاه شرعی است و یکی هم بیشتر پول گرفته است، نظر بنده نیز همین است.
وی با قرائت آیه «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ» ابراز کرد: این قرض‌الحسنه‌های ربوی که در بانک‌ها انجام می‌شود، یک معامله ربوی است و اقتصاد را نابود می‌کند، غربی‌ها ربا دارند، اما مقدار ربایشان از ۴ درصد کارمزدی که در بهترین حالت وجود دارد، کمتر است.
استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: اگر قرض‌الحسنه‌ها به معنای واقعی قرض‌الحسنه باشند، مردم معمولا پول‌هایشان را در بانک‌ها می‌گذارند و اقتصاد سالمی پیدا می‌شود، بانک‌ها الان حسابی از مال مردم استفاده می‌کنند و ربا هم به نام اسلام می‌خورند.
وی با اشاره به تألیف چهار جلد کتاب از سوی ایشان در مقایسه اقتصاد اسلام، کمونیست و غرب و با بیان این نکته که آن کتاب کتاب سال شد، اظهار کرد: این غربی‌ها یک درصد، دو درصد سود می‌گیرند اما این‌جا خیریه‌ها و قرض‌الحسنه‌ها به نام اسلام گاه تا ۳۰ درصد هم سود می‌گیرند و این‌ها کلاه شرعی است.
حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: خداوند در آیه ۱۴ می‌فرماید «وَیَغْفِرْ لَکُمْ» در برابر این‌که قدرت خریدت کم می‌شود من تو را می‌آمرزم، اما ما این کار را نمی‌کنیم و از دستورات خداوند اطاعت نمی‌کنیم اما «وَٱللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ»، خداوند صاحب حلم است
https://tabeshekosar.ir/vdcbg9b8.rhb88piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما