شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 1146
آیت‌الله سبحانی تبیین کردند

خدمات مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)

خدمات مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی امروز در کنگره فقیه آگاه در گلپایگان با بیان اینکه علما مانند دژ برای دین و مذهب عمل می‌کنند ابراز داشتند: اگر این دژ کنده شود دشمن وارد دین می‌شود و مطالعه تاریخ شیعه گواه این مطلب است.

ایشان با اشاره به برخی خدمات علما در قرن‌های گذشته گفتند: به عنوان مثال مرحوم شیخ صدوق با تالیف کتاب «کمال‌الدین» درباره حضرت ولی‌عصر پاسخ هایی متقن به شبهات پیرامون مهدویت داده‌اند که همچنان این شبهات از سوی شبکه های ماهواره‌ای مطرح می‌شود و مطالب ایشان در این عصر نیز قابل استفاده است و یا شیخ مفید عقاید شیعه را تدوین کرد و به گونه‌ای از آن دفاع نمود که دانشمندان اهل‌سنت نیز به قوت علمی و قدرت استدلال ایشان اعتراف کرده‌اند و یا عبدالجلیل رازی با کتاب النقض به شبهات عصر خود پاسخ گفت تا تشیع را از نفوذی‌ها حفظ کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مرحوم شهید اول زمانی که در دمشق بود با انحراف یکی از شاگردانش به نام داریوش مواجه شد که تصوف را بین شیعیان تبلیغ می‌کرد اما آن مرحوم قاطعانه در برابر وی ایستاد و اگر امروز تشیع، دست‌نخورده به ما رسید به خاطر حمایت و فعالیت اینها بوده است همچنانکه شخصیت‌هایی چون قاضی نورالله خدمات علمی به شیعیان داشتند ایشان توانایی علمی بالایی داشت و به چهار مذهب فتوا می‌داد و وقتی متوجه شد شخصی به نام روزبهان کتابی در نقد تشیع نوشته، کتاب احقاق الحق را نوشت که همچنان قابل استفاده است.

ایشان یاداور شدند: در قرن اخیر نیز هنگامی که کشور تحت اشغال متفقین بود یک فرد عقده‌ای کتاب اسرار هزار ساله را شامل تمام شبهات منتشر کرد، یگانه کسی که سینه سپر کرد و مانند دژ اشکال‌ها را دفع نمود حضرت امام خمینی بود که البته این ماجرا تنها یکی از اقدامات امام در دفاع از مکتب اهل‌بیت است و گرنه همگان به آثار انقلاب اسلامی توجه دارند.

این مرجع تقلید در ادامه به آیت‌الله العظمی گلپایگانی به عنوان یکی از مدافعان اسلام و تشیع اشاره و تصریح کردند: هیچ کس در جایگاه والای فقهی ایشان تردید ندارد و ریشه‌های فقهی آن مرحوم به بزرگانی چون حضرات آیات نائینی، اصفهانی، حائری و بروجردی برمی‌گردد.

ایشان خدمات آیت‌الله العظمی گلپایگانی را در عرصه علمی، اجتماعی، ولایی و انقلابی را مورد توجه قرار داد و گفت: بیشتر کسانی که در حوزه علمیه قم به جایگاه مناسبی رسیده‌اند شاگرد ایشان بوده‌اند ایشان نزدیک ۷۰ سال تدریس کردند و علاوه بر تربیت شاگردان خوب، آثار علمی بالایی نیز خود به یادگار گذاشتند.

حضرت آیت‌الله سبحانی به تاسیس دارالقرآن از سوی آن مرحوم اشاره کرد و یادآور شد: در نظام سابق قرآن در دبیرستان ها غریب و جوان‌ها نیاز داشتند که قرآن را فرا بگیرند لذا حرکت ایشان ابتکاری و اقدامی ممتاز بود.

ایشان با بیان اینکه علاقه آن مرحوم به امام عصر و اهل‌بیت(ع) چشمگیر و روشن بود گفتند: هنگامی که فردی کتابی با مفاهیم اشتباه و وارونه درباره نهضت حسینی منتشر کرد، مرحوم آقای گلپایگانی عکس‌العمل نشان داد و داماد ایشان آیت‌الله صافی کتاب شهید آگاه را نوشتند.

حضرت آیت‌‌الله سبحانی مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی را نخستین فردی معرفی کرد که در‌های غرب را به روی شیعه گشود و اظهار داشت: بعد از ایشان آیت‌الله العظمی گلپایگانی دومین شخصیت که با تاسیس مرکزی دینی در لندن در‌های غرب را به روی شیعه گشود و این اقدام ایشان در مراحل بعدی الگویی برای دیگران شد.

معظم‌له به خدمات انقلابی مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی اشاره کردند و گفتند: امام پایه گذار انقلاب بود اما سایر مراجع نیز پشتیبان ایشان بودن و همراهی می‌کردند که انقلاب به ثمر نشست و ایشان از همان آغاز تا پایان از امام حمایت کردند.
https://tabeshekosar.ir/vdcd.o0f2yt0f9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما