شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب : 10726
در تاريخ رهبران انقلابات بزرگ، احدي نيست كه مانند رسول گرامي اسلام در مدّتي كوتاه، انقلاب فكري و عملي بي نظير به وجود آورده باشد.
نظر تولستوی درباره پیامبر اکرم (ص)/يكي از عظمت هايي كه پيامبر، قهرمان بي نظير آن است/غذايش از غذاي غلامان خوردني‌تر و لذيذ‌تر نبود
به گزارش تابش کوثر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی نوشتار معظم له بدین شرح است :

از مبعث رسول، جهان زيب و فر گرفت * دَهر كهن جوان شد و عُمر دگر گرفت
نازم به امّتى كه ز اخلاص و معرفت * برنامه‌ي حيات ز خير البشر گرفت

هيچ چيزي به مانند شناخت سيره زندگاني رسول الله الاعظم حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و مكتب ايشان براي جامعه بزرگ اسلامي و بلكه جوامع انساني، آموزنده‌تر و سازنده‌تر نيست كه آن را بايد به عنوان يك علم و معرفت جهاني، بلكه بالاتر معرّفي نمود كه جامعه متحير و سرگردان بشريت، نيازمند شناخت بيشتر اين سيره جامع الجوانب و عميق المعاني و بحث و كاوش در آن مي‌باشند.

وجود مقدّس و مبارك آن حضرت، جامع همه عظمت‌هاي انساني و بزرگواري‌هاي يك فرد بي‌نظير و بي‌مانند بشري است كه شرح هر يك از آنها در هيچ سخنراني و نوشتاري امكان ندارد و به طور اجمال مي توان گفت كه اگر شأن انبياء و پيغمبران اجازه دهد كه آنان را بــه لقب قهرمانان بخوانيم، بايد رسول گرامي اسلام را چنانچه توماس كارلايل مورّخ شهير انگليسي در بين تمام پيغمبران، يگانه قهرمان خوانده، در همه‌ي عظمت‌ها، قهرماني بي‌نظير بخوانيم.

يكي از عظمت هايي كه پيامبر، قهرمان بي نظير آن است، عظمت در اصلاحات بنيادي اجتماعي مي باشد. در تاريخ رهبران انقلابات بزرگ، احدي نيست كه مانند رسول گرامي اسلام در مدّتي كوتاه، انقلاب فكري و عملي بي نظير به وجود آورده باشد.

تولستوي مي‌گويد: «شك نيست كه محمّد صلي الله عليه و آله از بزرگترين رجال و مرداني است كه به اجتماع خدمات بزرگي كردند. همين‌ قدر در فخر او بس است كه امّتي را به نور حق هدايت كرد و از خونريزي و زنده به گور كردن دختران و قرباني كردن انسان‌ها بازداشت و مردي مانند او سزاوار احترام و اكرام است.»

شرح عظمت پيغمبر عزيز اسلام در اصلاحات بنيادي اجتماعي و انقلاب بي‌توقف و هر زمان و هر مكاني اسلام، بسيار طولاني است و الحق كه تاريخ، احدي از رجال اصلاح و انقلاب را در اين همه رشته‌هاي گوناگون مادي و معنوي و روحي و جسمي و فردي و اجتماعي - در اين مدّت كوتاه - مانند آن حضرت موفّق و پيروز، نشان نمي‌دهد.

از عظمت هاي ديگر اين يگانه قهرمان جهان، عظمت در بي‌اعتنايي به دنيا بود. پيامبر گرامي اسلام در اعتنانداشتن به مظاهر دنيوي، نمونه و سرآمد تمام زهّاد بود.

از نشانه‌هاي زهد آن حضرت اين بود كه در آن وقتي كه در اوج عظمت ظاهري و قدرت مادّي قرار گرفته بود با دست خود نعلين خود را مي‌دوخت و لباس خود را وصله مي‌كرد و از تجمّلات دنيا پرهيز داشت و اگر زيوري از زيورهاي دنيا رادر خانه مي‌ديد مي‌فرمود: «آن را از نظر من پنهان كنيد؛ مبادا كه به ديدنش مشغول شوم و به ياد دنيا افتم.»

بسيار اتفاق مي‌افتاد كه روزها و بلكه ماه مي‌گذشت و در خانه‌ي آن حضرت غذايي طبخ نمي‌شد و فقرا و مستمندان را بر خودش‌ و فاطمه عزيزش و حسن و حسينش مقدّم مي‌داشت.

در منظر خارجي و خوراك و پوشاك و نشست و برخاست مانند غلامان بود. غذايش از غذاي غلامان خوردني‌تر و لذيذ‌تر نبود و لباسش از لباس آنها بهتر نبود و مانند آنها مي‌نشست. پول و درهم ذخيره نمي‌فرمود، آن قدر روي حصير نشسته بود كه بر بدنش اثر گذاشته بود.

عظمت در تشريع قوانين، ميدان ديگري است كه پيامبر مكرم اسلام صلي الله عليه و آله را نظيري ديگر در آن نيست. در بين مشرعين و قانونگذاران بزرگ، توفيقي كه نصيب پيغمبراسلام شد نصيب احدي نشده است.

علاوه بر آن كه قوانيني كه قانونگذاران و مجالس بزرگ مقننه با آن همه عرض و طول وضع مي‌نمايند جامع و كامل و خالي از عيوب و نواقص نيست و موقّت است و پس از مدّت كوتاهي به تجديد نظر و اصلاح و بلكه الغاي آن محتاج مي‌شوند، قانونگذاري كه بتواند در مدت بيست و سه سال با اشتغالات خطير گوناگون - كه هر يك براي اينكه تمام وقت شخص را بگيرد و او ضمن پرداختن به امور نماز، روزه، حج، دعا، معاملات، تجارت، اقتصاد، كشاورزي، دامداري، باغداري، همسرداري، فرزندداري، ارث، سياست، داوري، حلّ و فصل دعاوي و اختلافات، كيفر و مجازات و اخلاق و آداب حتي آداب غذا خوردن، لباس پوشيدن، خوابيدن، راه رفتن، نشستن، بيمارداري و بهداشت و احكام اموات و غيره با گفتار و عمل، هزاران هزار مواد جامع و كامل و قانون و برنامه‌ي زندگي به بشريت عرضه كند- غير از پيغمبر اسلام روي صفحه‌ي تاريخ و دنيا ظاهر نشده است. هر كس اين موضوع را باور نمي‌كند مي‌تواند شخصاً قوانين اسلام را بررسي نمايد و مي‌تواند به نتايج تحقيقات محقّقان منصف غير مسلمان رجوع نمايد.

اهميت اين موضوع وقتي بيشتر ظاهر مي‌شود كه به قانونگذاري‌ها و همكاري‌ها و همفكري‌ها و مطالعات و مباحثات دامنه‌داري كه پيرامون يك مادّه‌ي قانوني مي‌شود و بالاخره به مجالس مقنّنه ارجاع مي‌گردد و تحت شورها و بررسي واقع مي‌شود توجه نماييم.

آيا اين عظمت نيست كه شخصي بدون مشاور و معاون و بدون سابقه‌ي مطالعات قانوني و ديدن دانشكده‌هاي حقوق و بدون سابقه‌ي بررسي‌هاي بهداشتي و اجتماعي و تجارب قضايي و مالي و غيره در تمام جهات و حقوق مردم، قوانيني عرضه بدارد كه هنوز پس از چهارده قرن، زنده و انساني‌ترين قانون اجتماع و اصول و مواد آن مورد تصديق و حمايت حقوقدانان جهان و به عقيده‌ي اهل تحقيق و انصاف، يگانه راه حل مشكلات كنوني بشريت باشد؟ واقعاً اين عظمت حيرت‌ انگيز است و دليل بر روحي الهي و رسالتي آسماني است.

آري! او پيامبر و قهرمان يگانه همه عظمت ها بود؛ عظمت استقامت و شجاعت و تقوا و عبادت و صداقت و امانت و عفو و گذشت و خلق عظيم و معجزات آن حضرت و عظمت‌هاي قرآن مجيد كه نوشتن درباره هر كدام از آنها با چند كتاب و مقاله تمام نخواهد شد و بايد زبان به تعظيم و اعتراف بگشاييم. چه خوب گفته است آن دانشمند مسيحي كه:
إنى مسيحى اجلّ محمّداً * و أراه فى سفر العلا عنوانا؛ من مسيـحي هستم و محمّد را تجليل مي‌كنم و او را سرآغاز كتاب علوّ و بلندي مقام مي‌دانم.»

بايد پيام‌هاي سيره آن حضرت در همه شعب حيات از معنويات و غيب و شهود و اخلاق و تربيت و روابطي كه اسلام بين مردم و خدا، و فرد با جامعه يا عائله برقرار مي‌سازد را به جهانيان رساند.

و بايد مكتب و دعوت اين نمونه قهرمان بشريت را تبليغ كرد كه خدمت و اصلاحي بالاتر از معرّفي اين سيره به بشريت نيست.

منبع: روزنامه قدس، صفحه ۱و۲
https://tabeshekosar.ir/vdcfvedy.w6dx0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما