جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 10677
به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی و جمعی از اعضای هیئت علمی و اجرایی این مرکز با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی اهمیت تشخیص و تحریر دقیق محلّ بحث در امر تحقیق به خصوص مباحث فقهی را یادآور شدند و گفتند:
تحریر دقیق محلّ بحث سهم تعيين‌کننده‌اي در تحقيق دارد، کمتر فقيهي با تحرير محلّ بحث به اشتباه مبتلا مي‌شد، سرّش آن است که موضوع محلّ بحث يک واقعيّت است و اگر ما درباره واقعيّتي در حال بحث هستیم، این واقعیت لوازم، ملزومات، ملازمات و مقارناتي دارد ؛ اينکه مي‌بينيد يک فيلسوف ماهر يا يک رياضيدان ماهر يک مسئله را از چند راه حل مي‌کند براي اين است که موضوع را خوب فهميده است و چون موضوع را فهميده است از راه لوازم، ملزومات و گاه ملازمات آن را حل مي‌کند.

ایشان خاطرنشان کردند:
گرچه آن‌چنان نيست که بگوييم نتيجه تابع اخصّ مقدمتين است لیکن مجموعه اجتهاد و تقليد مي‌شود تقليد، باید مسائل فقهی را طرزي محقّقانه ارائه کنيد که فقیه موضوع را محقّقانه بفهمد نه مقلّدانه، اگر او موضوع را مقلّدانه فهميد چون مجموع اجتهاد و تقليد مي‌شود تقليد بنابراين مشکل او همچنان باقي است، شما به گونه ای تحقيق کنيد که او از از نظر علمي باور کند و مجموع دو اجتهاد بشود اجتهاد.

معظم له با بیان این مطلب که نظام اسلامی به فقه سیاسی نیاز مبرم دارد تاکید کردند:
وقتي نظام، نظام اسلامي است و فقه سياسي است، همه موضوعات دیگر با او عجین می شود. هر چه محلّ ابتلاي عملي مسئولان ماست محلّ ابتلاي علمي حوزه هم هست. الآن ما درباره امور خارجه مشکلات فراواني داريم؛ يک عده از کشورها با ما اختلاف دارند، يک عده با ما مخالفت دارند و يک عده با ما محاربت دارند، آن دولت‌هاي محارب با دولت‌هاي مخالف با دولت‌هاي مختلف اينها احکامشان فرق مي‌کند، دين درباره هر کدام از این سه منطقه قانون دارد که موضوعات‌شناسي شما بايد اين سه منطقه را تأمين کند.

ایشان اظهار داشتند:
بايد به گونه ای کار کنيم که پاسخ جهان را در هر سه بخش بدهيم; يعني بايد موضوع‌شناسي بشود که با مسلمان‌ها چطور, با اهل کتاب چطور و با کساني که مسلمان نيستند ولي با ما اختلاف دارند یا مخالفت و یا محاربت دارند چطور برخورد و تعامل کرد. اگر در این زمینه واقعاً بررسي و تحقیق صورت بگیرد مشکلات سياسي مملکت هم حل خواهد شد.
https://tabeshekosar.ir/vdca0in6.49nw015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما