شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : 10576
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله‌ حسین ‌مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی علامه طباطبایی(ره) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش تجلیل از شخصیت والای قرآنی و تفسیری علامه طباطبایی، این اقدام را مفید و مؤثر ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این همایش، موجب معرفی ابعاد شخصیت بی‌بدیل ایشان به نسل کنونی می‌شود و از این جهت حرکتی ضروری و ارزشمند است.

علامه طباطبایی صاحب روحی لطیف و ظرافتی علمی بودند

وی در این زمینه با تأکید بر لزوم توجه به خصوصیات فردی و ابعاد اخلاقی علامه طباطبایی، برخی از خصلت‌ها و ویژگی‌های منحصر بفرد ایشان را بازگو کرد و ابراز داشت: لطافت روحی و ظرافت علمی علامه طباطبایی، یکی از مهم ترین وجوه شخصیت ایشان است که باید بیش از سایر خصوصیات مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله‌ ‌مظاهری با بیان این که احیای تعلیم و تعلّم علوم عقلی و به خصوص فلسفه، در حوزۀ علمیه قم، مرهون روشن‌بینی، زمان‌شناسی و مجاهدت خستگی‌ناپذیر علامه طباطبایی است، تصریح کرد: علامه طباطبایی با بصیرت و مجاهدت فراوان و تحمّل مرارت‌های گوناگون، موانع بزرگ و کوچک را پشت سر گذاشتند و معارف عقلی اسلام و به خصوص فلسفه و تفسیر را در حوزۀ علمیۀ قم احیاء و ترویج کردند.


رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که علامه طباطبایی از اوج روحیۀ اعتدال برخوردار بودند، اظهار داشت: علامه طباطبایی از هرگونه افراط و تفریط در همۀ امور فردی و علمی و اجتماعی به شدت پرهیز می‌کردند و اقدامات ایشان، هیچ‌گاه با بحران و تنش همراه نبود.

شاگرد پروری از خصوصیات بارز علامه بود

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، گفت: علامه طباطبایی با این که خود، از شخصیّت‌های بسیار عظیم‌الشّأن و عالی‌مرتبه حوزۀ علمیّه بودند، ولی همواره شأن و جایگاه مرجعیّت شیعه را حفظ می‌کردند و هرگاه حرکتی مخالف نظر مرجعیّت بود، آن را متوقف می‌کردند.

حضرت آیت‌الله مظاهری از شاگرد پروری به عنوان یکی دیگر از خصوصیّات کم‌نظیر علّامه طباطبایی نام برد و افزود: علّامه طباطبایی شاگردان ارزشمندی تربیت کرده، به عالم اسلام تحویل دادند و با وجود بزرگانی که تربیت یافتۀ مکتب علّامه طباطبایی هستند، می‌توان گفت، تلاش‌های علمی و مجاهدت‌های معنوی علّامه طباطبایی هدر نرفته و برکات وجودی ایشان همواره و برای همیشه در حوزه‌های علمیّه و فراتر از آن در سایر مجامع علمی و دانشگاه‌ها و بلکه در تمام اجتماع جاری است.

وی پایبندی علّامه طباطبایی به اخلاق عملی را ویژگی خاصّ دیگری از ابعاد شخصیّتی ایشان دانست و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یک انسان کامل و خودساخته بودند و حقیقتاً درخت رذالت را از دل خویش برکنده و درخت فضایل اخلاقی را در قلب و روح خود غرس کرده بودند و به معنای واقعی مهذّب بودند.

دور اندیشی و زمان شناسی علامه زبانزد همه بود

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر تأثیر اخلاق عملی علمه طباطبایی افزود: استاد بزرگوار، علامه طباطبایی بیش و پیش از آنکه معلّم علمی اخلاق برای شاگردان خود باشند، از نظر عملی اسوۀ اخلاق همگان بودند و نه تنها گفتار و رفتار ایشان، بلکه سکوت ایشان نیز درس‌آموز بود.


حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه، از علامه طباطبایی به عنوان یک عالم ربانی، زمان‌شناس، با درایت و با تدبیر یاد کرد و تأکید کرد: موفقیّت در هر رشته‌ای به خصوص در امر تبلیغ دین، نیازمند سه عنصر علم، تقوا و عقلانیّت است و علامه طباطبایی علاوه بر این که از نظر علمی در ابعاد مختلف در حدّ اعلی بودند، از حیث تقوا و تدیّن و تقیّد به ظواهر شرع، زبانزد خاصّ و عام بودند و افزون بر این، عقلانیّت، تدبیر، دوراندیشی و زمان‌شناسی ایشان کم‌نظیر بود و این صفات نیکو باید اسوۀ علماء و اندیشمندان و خصوصاً نسل جوان باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اظهار تأسف از این که تاکنون حق علامه طباطبایی ادا نشده است، افزود: علامه طباطبایی برای احیای معارف اسلامی زحمات بسیاری متحمّل شدند و در خصوص قرآن کریم نیز علاوه بر زنده کردن تفسیر قرآن در حوزه و در جامعۀ اسلامی، به تنهایی و علیرغم معضلات و گرفتاری‌های معیشتی، به تألیف تفسیر ارزشمند المیزان پرداختند، اما پس از ایشان آن‌طور که شایسته است به آثار این علامۀ عالی‌مقام و به خصوص به تفسیر المیزان توجه نشده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: گوهرهای ارزشمند فراوانی در تفسیر المیزان نهفته است که حلّال مشکلات سیاسی، اجتماعی و فقهی زمان حاضر است و اندیشمندان و مفسران قرآن کریم می‌توانند با استخراج این گوهرهای نهفته و نگاشتن شرح‌ها و تفسیرهای متعدّد بر آن، بسیاری از معضلات جامعۀ امروزی را حل کنند، اما متأسفانه باید گفت که همۀ ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم
https://tabeshekosar.ir/vdciqwaz.t1auy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما