يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 1049
سيره شيخ انصاري ره براي همه حوزويان درس و الگو است.
تابش کوثر - پیام حضرت آیت‌الله صافی به همایش نكوداشت شیخ اعظم انصاری‌اعلی‌الله مقامه:
سيره شيخ انصاري ره براي همه حوزويان درس و الگو است.
بسم اللّه الرحمن الرحيم
قال اللّه تعالى: إنَّمَا يَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
از محقّق طوسي منقول است كه خشيّت حالتي است كه براي علما هنگام درك عظمت الهي حاصل مي‌شود و راغب مي‌گويد: خَوْف يشوبه تعظيم و أكثر ما يكون ذلك عن علم بما يخشي منه و لذلك خصّ العلماء بها في قوله: إنَّمَا يَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ.

با اين مقدّمه كه معناي آن بسيار بزرگ، آموزنده و تكان‌دهنده است، شيخ بزرگ عظيم المنزلة، رفيع الدرجة و جليل المرتبة شيخ انصاري اعلي‌الله مقامه را يكي از فرزانگان و نمونه‌هاي تابان اين صفت مي‌بينيم.

در تاريخ زندگي با بركت او هر چه سير مي‌كنيم نشانه‌‌هاي نيل به اين مقام خشيت را لمس مي‌نماييم و پرهيزكاري، پارسايي، زهد، بي‌‌اعتنايي به زخارف، خوف از خدا، احساس مسئوليت و تعبّد و تخشّع از آن ظاهر است.

مقامات علمي او أظهر از آن است كه محتاج به بيان باشد. هنوز هم كه هنوز است و بعد از اينها و در اعصار آينده، آثار علمي و تأليفات و تعليقات او در فقه و اصول، و تحقيقات او در كشف معضلات مورد استفاده خواهد بود.

بيش از سيصد نفر از فحول علماء نامدار مانند زعيم بزرگ آية‌الله العظمي ميرزاي شيرازي، آية‌الله العظمي ميرزاي رشتي و ميرزا ابوالقاسم كلانتر صاحب «تقريرات» و ميرزا حسن آشتياني صاحب «بحر الفوائد في شرح الفرائد» از تلامذه او به شمار مي‌آيند. قريب دويست نفر از اعاظم بر تأليفات او شرح و حاشيه نوشته‌اند كه از آن جمله آية الله العظمي والد اين حقير مي‌باشند.

اين مراتب علمي و در كنار آن، ايمان به خدا و حالت خشيت، ايشان را از مفاخر بزرگ تربيت‌شدگان مكتب علم و معارف اهل بيت عليهم‌السّلام و در رديف قدماء اصحاب قرار داده است.

الحقّ وجود و سيره و رفتارش، تلاش و اهتمامش در ترويج دين و حفظ آثار و علوم اهل بيت عليهم‌السّلام براي همه‌ي ره‌جويان علم و فقاهت درس و هشدار است.

احتياط و ورع شيخ در صرف وجوه شرعيه و در مجموع، اطّلاع از سيره او و خواندن كرامات او، بهترين درس و اخلاق و تربيت است. سزاوار است كه مكرّر آنها را بخوانيم و خودمان و جامعه خودمان را با آن مقايسه كنيم.

در اينجا چند بيت شعر سروده خود را خدمت بزرگان و حضّار محترم جلسه تقديم مي‌دارم:

شيــخ انصاري سَرِ اعـلام و استاد فحول

بــازسـازي كرد با فـكر رسا علم اصول

مكتــب او مكتــب قرآن و فقه جعفــري

مــدرس او فيض‌بخش عـالم قدس عقول

صيت فضلش كرده پر اقطار و اكناف جهان

شـمس علــم او‌ نخواهد كرد از گيتي افول

اسوه اندر زهد و در تقوي و دانــش‌پروري

آگـه از تنزيــل و‌‌‌ از ‌تفسير و اســرار نزول

رفــت با پـاي عبادت ‌تا به محراب حضور

جُـ‌ـست با نور ولايت‌ سوي حق راه وصول

رحمـــت حق بر روان پـاك آن مرد بزرگ

تا درآيد صبح و شام و ماه و اعمام و فصول

اينجانب از اساتيد و فضلاي بزرگواري كه در اين جلسه با شكوه - كه به مناسبت بزرگداشت مقام علمي و معنوي شيخ اعظم تشكيل شده است- شركت كرده‌اند تشكّر نموده و از خداوند متعال مسألت دارم كه همه حوزويان محترم، راه و سيره آن بزرگوار و علماي سلف را الگو و اسوه براي رسيدن به مدارج بزرگ علمي و معنوي قرار دهند و سنّت حسنه سلف را در روش تعليم و تعلّم حفظ كنند و موجبات خشنودي قلب مقدّس صاحب اصلي حوزه‌ها حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء را فراهم نمايند و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

۱۴ ذي‌الحجة الحرام ۱۴۳۳

لطف الله صافي
https://tabeshekosar.ir/vdcf.jdyiw6dx1giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما